ÖPPEN SKOLA


image1880


Jag besöker många skolor.
I de flesta skolor är det bara att gå in.
Det är bara att gå in.
När jag går in brukar jag få söka upp en vaktmästare eller rektorsexepedition.
Jag kan gå omkring utan att jag blir uppsökt.

Men om jag möter någon vid skolan,
då välkomnas jag och visas tillrätta.
Jag får riktningar och fortsättningar på min skolvandring.

Men sällan frågan:
- Vem är du?
- Vem söker du?
- Vad är ditt ärende?

Jag har goda avsikter med mitt besök.
Det har nog de flesta som besöker skolan.
Dessvärre gäller det inte alla.

Jag skulle önska mig en reception.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Lilla B

JAA! Precis så har jag tänkt! En varmt välkomnande reception.

Postat av: Lena

Gillar idén om reception i skolan.Alla ska bli sedda och bemötta! I en skola där jag gjorde vfu hade de en liten variant.De hade ett rum bemannat på morgonen och läraren som satt där hade koll på eleverna när de kom. Han hade avtal med vissa + deras föräldrar och ringde hem till eleverna då de inte kom. De fick en uppmuntran o ett välkomnande till skolan istället för att sova hemma o inte bry sig att komma när man vaknar sent...

ps Ett trevligt bloggtips; http://www.lotten.se/

2007-11-29 @ 14:02:11
URL: http://lena-skafferi.blogspot.com
Postat av: Kersti

Jag har också tänkt på det. Tänk så härligt att mötas direkt när man kommer in av någon varmt intresserad som kan visa en tillrätta. Skolor kan vara så stora och tomma när man behöver någon att fråga. man kan lätt känna sig vilsen och faktiskt överflödig.

2007-11-29 @ 22:47:50
URL: http://plommenad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback