NYHETER FRÅN LILLA RIKET

image1718

En fyraåring ritar sig sin prinsessa.
- Jag ritar en prinsessa.
Prinsessåldern. Kronan på huvudet. Vackra klänningen. Allt detta att vara en prinsessa i lilla riket.
I Lilla riket betyder inte det samma sak som i Stora Riket. I Lilla Riket är prinsessan självutnämnd. Hon är sig själv nog.
När man besöker Lilla Riket så kan man mötas en hel hoper små prinsessor. De är prinsessor. Det kan finnas en kung i detta riket. Kungen kan vara en pappa. Här i detta hus sitter pappan. Pappan berättar historier om prinsessorna, prinsarna... och sömnen som varar i tusen och åter tusen år... tills prinsen kommer.... hoppar av hästen... och pussar på prinsessan...
- Nä jag vill inte ha en puss säger prinsessorna unisont. Fnittar, fnittrar.
- Men hur ska ni då vakna...
- Vi är ju vakna ... och alla prinsessor är klarvakna ....
Pappan fortsätter att berätta om prinsen. Prinsessorna flyr fältet. Själv sitter jag kvar... fnissar som en gammal drottning... berätta... berätta... Jag vill höra sagan... berätta för mig... jag är ju en gammal prinsessa... nu är jag en drottning...

- Ja som du vet så pussade prinsen prinsessan och sedan vaknade hon. Det var liksom klart sedan. Då levde dom lyckliga i tusentals eviga år... Mission completed...
- Fniss - sa jag.
- Men egentligen... tänk om prinsessan hade dålig andedräkt... och prinsen måste vidare...ta en rökpaus... dra sig ur... hans uppdrag är ju bara att väcka upp den där tjejen som sover så initusen... inte att fortsätta att pussa på henne... utan ... ingen av dem har ju valt. Hon har ju sovit... han kommit förbi...
- Men sagan handlar ju inte riktigt om det... fnissar jag.
- Jamen...stackars prins... sa pappan.
- Jamen ... stackars prinsessa... svarade jag.
Där satt vi vuxna - som bror och syster - men kung och drottning - i lilla Riket... och diskuterade sagan... och vi fick till det mot slutet... hittade på oändliga antal slutklämmar på sagans saga....

Bakom oss kommer två prinsessor. Självsäkra små flickor. De tänkte minsann inte gå och lägga sig. Tänk om prinsen kommer....

Anne-Marie

BERÄTTELSER FRÅN LILLA RIKET är under produktion.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback