FÖRÄLDRA-RÄTT?

Barnen har rätt att ha båda föräldrarna!
image1727


Har föräldrarna rätt att vid delad vårdnad ha en barnfrivecka?
Hur ser föräldraskapet ut när man delar veckor?


Detta är en fråga?
Hur ser vi på den?
Om mitt/ditt barn ringer... och det är vårt gemensamma barn... hur svarar man då... om man tycker att man har sin rätt att vara barnfri... en barnfrivecka... vad är det?

Är det en barnfrivecka... fysiskt... i rummet... men hur är det med ansvaret och helhetsföräldraskapet?
Jag undrar.

Jag har börjat läsa på Universitet - Barns rättigheter i ett tvärvetenskapligt perspektiv.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Maria

Hej, för mig är svaret enkelt: barns rätt till sina föräldrar går alltid före föräldrarnas rätt, vilken det än vara månde. Barnfri vecka måste vara en svensk uppfinning: jag vet inget annat språk som har ett ord för det! Är man förälder så är man och det finns ingen "barnfrihet", det kommer att bli intressant att få höra vad vetenskapen har för ljus i detta mörker!

2007-11-06 @ 11:31:06
Postat av: Anonym

Hej Maria... så är det. Jag har aldrig förstått uppdelningen... 50% förälder... blir grymmare i procentsats... Anne-Marie

2007-11-06 @ 22:18:10
Postat av: hans laius

Tänk att som pappa/mamma få svaret -Nej jag behöver vila den här veckan för att orka vara ett bra och snällt barn nästa vecka.
Den snytingen skulle nog kännas för en vuxen men ett barn ska kunna hantera den.
Jag tror att ofta är det barnen som få ta ansvaret och vara den vuxne.
Men vem förklara för dem,har svar på deras frågor?
Det här är ytterligare en uppgift som vi får ta hand om i skola och omsorg.

2007-11-09 @ 09:46:24
Postat av: Anonym

Alla ni... detta är viktiga saker... Finns det överhuvudtaget någon "FRITT"... vi är ute på fel ord... fritt står i relation till något som är en börda... ett barn... är ALLTID. ALLTID. ALLTID.
Anne-Marie

2007-11-09 @ 13:45:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback