PRAKTISERANDE ANSVAR - GENERERANDE ANSVARSTAGANDE

FRÅN PRAKTISERANDE ANSVAR TILL GENERERANDE ANSVARSTAGANDE

Ansvarstagande praktiseras.
Vi är alla modeller för hur ansvar utövas.
Ansvar över sig själv och över sin nästa.

Det är genererande ansvar.

Om barnet betraktas som något vi måste ändra på,
att barnet själv är ansvarigt för sitt beteende skapar vi
ensamhet och skuld och tar bort utvecklingsmöjligheterna.

 "Barnet reduceras till ett objekt i relationen och upplever då inte att det har möjlighet att utvecklas i överensstämmelse med sig själv utan får krav på sig att ändra sig på grund av omgivningens krav."

Att bli ett objekt som inte får ingå i processen att utvecklas.
Det måste betyda ett subjekt som gör allt för att utmana!
Antingen med resignation eller högljutt utåtagerande. 
image90
Det är inte vägen till att det inre ansvarstagandet utvecklas.
Anne-Marie

Litteratur:
Juul/Hansen: Relationskompetens i pedagogens värld, 2005
 

Kommentarer
Postat av: Annis

Hej Annemarie...en text som gav mig mycket tankar. Som tonårsmamma funderar jag mycket på ansvar-frihet och min egen roll som vill ha koll på allt som händer och sker. Jag pratade med min son som är 14 om hans klassresa till Tyskland, är rädd att han ska prova dricka när han kommer hemifrån. Då blev han gråtfärdig och frågade om jag inte litade på honom....Omtanke kan bli så fel ibland och som tonårsförälder famlar jag ofta.

Postat av: Anne-Marie

Ja, Omtanke är svårt. Ansvarsgivande också. Ansvarstagande förväntar vi oss ofta. Men det genereras från de som
praktiserar den. Din son - och drickande - han är dessvärre i precis den tid där allt prövas. Jag har massor av ungdomsförälderstips ... tre barn som är utanför ordet tonår...åldern - de är nu bara i åldern!
Jag frågade en författare en gång - när slutade du att oroa dig för dina barn - svaret han gav var -
jag tyckte det gick över när de fyllt 50!
Långt dit. Långt kvar. När jag inte ens själv är där.
Anne-Marie

2007-05-09 @ 12:30:13
Postat av: erica

..oj då...det är lätt att hamna där. Nog har mina barn många gånger varit revolterande subjekt. Skärpning mamma Erica!

2007-05-09 @ 22:04:11
URL: http://www.klassiskt.bloggspot.com
Postat av: Anne-Marie

SUNDA UNGAR!
Anne-Marie

2007-05-09 @ 22:10:33
Postat av: erica

Japp

2007-05-09 @ 23:07:46
URL: http://www.klassiskt.bloggspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback