PEDAGOGISK FÖRNYELSE - på film




MIN ORIENTERINGSPUNKT

Eva af Geijerstam skriver i sin recension av filmen FREEDOM WRITERS på DN´s kultursida 18 maj 2007.

Nu kommer en ny film - FREEDOM WRITERS - om lärarrollen, de besvärliga eleverna, det hopplösa...det svarta, dystra, trista,,,, och läraren med visioner, vilja, mod och benhård tro på att det går...
Läraren, visionären, hamnar i skolkonflikter av det slag som alla visionärer gör,

Men filmens slagskugga är, skriver Eva af Geijerstam, DN Kultur 18 maj 2007 -

Som så ofta förr i den här sortens berättelser drunknar den omgående i sin egen fostrande nit: förenklande tydlighet och moraliska pekpinnar i stället för djupare engagemang i sitt ämne."


TANKE
Jag har inte sett filmen, men jag tror på Geijerstams ord.
Läraryrket, skolmiljö och elever får oftast ett stråk av saga i sig där fostran och moral överskuggar -  men skolan låter sig inte beskrivas, det går inte för en filmens regissör att fånga skola, elev och lärare - det blir en saga.

Jag kan tycka att vi som är inom skolan lätt kan förklaras utifrån,
det är så lätt att säga vad skolan ska göra, och det är samma sorts saga.
Det går inte att berätta om skolan inifrån om man är utifrån.
Det var en gång - skulle de flesta som berättar om skolan kunna börja sina ord med...

och jag skulle vilja låna Geijerstams ord och sätta denna mening i relation till politiker och andra tyckare om skolan och skolans uppdrag... förenklande tydlighet och moraliska pekpinnar i stället för djupare engagemang ...

Så!
Då var det sagt!

Anne-Marie

HÄNVISNING:
DN FREDAG 18 MAJ 2007; Eva Af Geijerstams artikel SOLSKENSHISTORIA UR VERKLIGHETEN
Film: FREEDOM WRITERS av Richard Lagravansese

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback