MORGONLÄSNING MATS GELLERFELDT / SvD

image294

Det är roligt att läsa Mats Gellerfeldt recension av Bonniers Uppslagsbok. Jag roas. Samtidigt som jag håller med - uppslagsböcker är spännande. Egentligen för det de inte säger, det de inte tar upp. Varför faller somligt bort, när gick det ur tiden, varför... och vad är syftet med en uppslagsbok? Vad bör rymmas däri?

Nu ger Mats Gellerfeldt Bonniers Uppslagsbok en positiv skjuts in i Svenska Hem där allmänbildning numera är en trend och något statusfyllt. Kring detta fenomen funderar Mats Gellerfeldt. Hans ord får mig att skratta. Hans ord får mig att vilja veta vem Carl Bildts farfarsfars bror var - och hur det kommer sig att han har en gata uppkallad efter sig. Skulle jag gå på den gatan...skulle jag börja undra...vem är nu han...och kanske vilja slå upp detta....och då får jag nog gå till något gigantiskt bibliotek för att be dem hämta upp något gammalt, gammalt uppslagsverk från ett arkiv under jorden...om jag kan vänta i någon halvtimme,,,timme...eller komma tillbaka i morgon?

Jag lär mig också att Giljotinen användes så sent som 1977 i Frankrike...och jag inser att jag skulle sitta och gapa och be om mer berättelser ur Mats Gellerfeldt mun... Men jag vet från en säker källa att vi i Sverige har en importerad giljotin,,,som är registrerad vid tullverket som ett redskap för jordbruket....

Men visst är det så - att ett uppslagsverk också speglar vår tid. Det måste ju vara så. Jag funderar alltid när jag slår i mina ordböcker...vilka ord kommer att försvinna...och om de inte redan har gjort det...

Jag roas också av onyttigheter - onyttigt vetande - eller värdelöst vetande - men jag har funnit att det långt ifrån är onyttigt eller värdelöst -

Värdelöst vetande - är berättandets grund - det spontana kommer då - och när jag berättar för mina elever om något fullkomligt värdelöst vetande - så gör jag det med min berättarröst, mitt fnitter och mitt engagemang - och med mitt genuina intresse för det jag berättar - och då .... lyssnar dom spänt och nyfiket.

Tack Mats Gellerfeldt för ett samtal över mitt frukostbord...Du berättade så bra så kaffet kallnade...





Anne-Marie

UTGÅNGSTÄNKANDET GENERERADES AV:
Mats Gellerfeld, Svenska Dagbladet, KULTURsidan: TRENDIGT ATT SATSA PÅ HUVUDET 18 maj 2007

LITTERATURFÖRSLAG:

BONNIERS UPPSLAGSBOK - huvudredaktör Ulrika Junker Miranda - Bonniers Förlag AB

Kommentarer
Postat av: Junitjej

Vem är barnet på bilderna?

Postat av: Anonym

En liten unge som jag tycker mycket om!
Anne-Marie

2007-05-18 @ 09:23:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback