MOBBING PÅ NÄTET

Dagens Nyheters tar idag upp det viktiga och osynliga näthatet i dagens ledare signerat Karin Rebas. Ett ämne som måste diskuteras - också därför att nätmobbing är omfattande bland elever - ett mycket svårt ämne. 

Det är en svår och nödvändig läsning jag befinner mig i denna morgon. Karin Rebas hänvisar till den amerikanske psykologen John Suler som givit näthatet ett namn - ONLINE DISINHIBITION EFFECT - den ohämmande online effekten.

Vad inbegriper begreppet Online Disinhibition effect:
* anonymiteten
* osynligheten
* tidsglappet
* avsaknad av omvärldsförståelse
* uppfattningen att nätet är en lekplats
* brist på autoriteter

Avsändaren är anonym. Anonymitet skapar ett gränslöst frirum för ansvarslöshet.
Ansvar hör samman med gränser och syn på människan, sin nästa. 

Vilken roll har inte skolan?
Vi måste, tillsammans med föräldrar och andra vuxna, vara vägvisande auktoriteter som understödjer
och främjar gränser för att möjliggöra för våra unga att bygga in gränssättande ansvarstagande -
en slags inre röst - som gör sig påmind vid etiska dilemman där människan måste lysa igenom.

Jag tycker det är oändligt svårt när föräldrar berättar att elever får elaka sms och
sin maillåda fylld av mobbingliknande brev. Det är en dold värld som inte syns i
klassrummet.

Jag är också en nybloggande lärare. Jag funderade noggrant innan jag valde att börja blogga.
Denna okända värld har givit mig oändligt många nya tankar. Det är en värld som inte syns men
har en enorm sfär. Den är där jag befinner mig fantastiskt spännande. Jag besöker andra som
bloggar - de vill  gott i en vänlig värld - goda intentioner - men där många både vädjar och uppmanar -

skriv ett vänligt svar. Snälla!

Jag skulle önska - men detta är en omöjlig önskan om det goda - att denna vädjan absolut inte
behöver uttryckas alls. Utan att avsändaren, om än så anonym, förstår att det sitter en läsande
mottagare - en människa på andra sidan om orden.

Det som ska sållas, filtret, bör ägas av sändaren!

Anne-Marie

gå vidare till
RÄDDA BARNEN -
www.rb.se
och BRIS
www.bris.com
samt till Microsoft som har en guide till rastvakter på den interaktiva skolgården
www.microsoft.se
och gå till källan för detta inlägg:
www.dn.se


Kommentarer
Postat av: Annis

Supersvårt ämne, hade en jobbig mellanstadieklass som ofta "grälade" på nätet mellan varandra. Vi hade mycket samtal men jag vet inte om det hjälpte. De sårade varandra oerhört mycket och jag pratade med föräldrar också men jag tror att det är en svår värld för dem att "kontrollera".

Postat av: Anne-Marie

Ja, du!
Det är en mörkervärld. Det är tillräckligt svårt att upptäcka mobbing i verklighetens skolvärld. Hur svårt är det då inte när den förflyttas ifrån all insyn.
Jag har länkat till de som undersökt detta närmare.
Anne-Marie

2007-05-09 @ 12:32:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback