MIN HJÄRNA och JAG

Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter har alltid spännande serier kring aktuella teman. Nu följer jag HJÄRNAN och dess utveckling i SvD. Jag är lyrisk över all forskning. Den ger näring - åt min hjärna!

I denna serie frågar intervjuarna om forskarnas hjärnor - när de mår som bäst. Att forskning är kreativt blir självklart. Precis som det är när man hittar på reklamidéer, eller något nytt som man vill undersöka, utveckla,
fundera kring. Den aktuella forskaren denna dag är den amerikanske Jay Giedd som verkar vid National Health Institute i Maryland, USA: Han svarar att hans hjärna mår bäst när den är i en "brainstormningsfas"  och ingenting håller den tillbaka, när alla vägar är öppna...en överproduktion av idéer som sedan får tävla mot varandra. Den kreativa arbetsprocessen.


När mår min hjärna bäst?
Min hjärna och jag är helt överens med denne forskare. Jag och min hjärna kan sprudla av idéer, min hjärna går i högvarv när den står inför ett dilemma, något nytt, något oprövat, något utanför ramarna. Då vill min hjärna gärna pröva allt, titta på flera alternativ, kasta ut görandets tänk iform av ord, annat förhållningssätt, en liten infallsvinkel, en annan infallsvinkel, ett krokben för det vi redan gör... och det är både lek och allvar. Somligt är sedan förkastligt, visst är möjligt, ovisst vad?

Min hjärna och  jag trivs väldigt bra bland folk som skrattar allvarligt medtänkande när dåliga, bra, tokiga, kreativa, allamöjligaidéer uttrycks... så min hjärna och jag behöver goda miljöer, andra människor, andra hjärnor som tänker...kreativt, realistiskt, aktivt, vilande, empatiskt... så samspelet mellan min hjärna och andras hjärnor är min hjärnas näring och förutsättning.

Jag vet vilka dessa miljöer är - och de som hyser mig där - vet när jag sprudlar. Det är jag mycket tacksam för. När jag sedan lämnar möten av det slaget - går jag hem och är långt mer strukturerad i mitt tänk, systematisk i mitt arbete och arbetar envist mot mål - och lämnar bakom mig människor som gör precis detsamma. 

En sak som slår mig då - det är att vi har skrattat mycket!
En annan sak som slår mig då - det är att jag sjunger hela vägen hem till mitt!

Då vet jag att jag och min hjärna mår bra!

Anne-Marie 

DAGENS TEMA I BLOGGEN FÅR BLI OM HJÄRNAN - LÄMNA GÄRNA HJÄRNBIDRAG!
OCH ALLA ROSOR TILL SvD SERIE OM HJÄRNAN - DET VAR MUMMA och NÄRING TILL MIN!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback