MARCUS BIRRO - SVARTA VYKORT

Jag har läst.

Här är orden.
Den som sörjer äger dem. Fullt ut.
Den som sörjer förvaltar sitt innehåll.
Äger den rättigheten.
Sorg är tyngst då den är ordlös.
Sorg är inget som går över.
Det är en del av ...

Svarta Vykort är levda ord. Levande ord.
Sorgen är inte tyst - den behöver ord
- och skriva ned dem -
läsa dem högt - ut-tala-ut-tala-ut-tala

När jag försvann in i en djup sorg var det inte jag som försvann.
Jag var där. Kvar.
Det var alla andra som försvann.
Då försvann också orden, alla meningar,
allt jag behövde säga, om och om igen,
fleragångeromigen...

Dessa omigensamtal är förståelsesamtal,
som gör att verkligheten sipprar ut och in med ord,
där jag står i det landskap där jag stod ny bland andra.
En brutal förflyttning mellan innan och efter,
med en oändlig blindkarta där alla riktningar är försvunna.
Jag behöver en lyssnare.
Inga råd.
Inga gör så, ger det, det går snart över..

Jag ville inte att det skulle gå över!
Det är ingen tröst. Jag vill lära mig leva med.
Härbärgera och leva med.
Det går snart över - är aldrig aldrig tröstens ord.
Det går aldrig över för det vill jag inte.
Jag vill inte det!
Jag vill ha rätt att låta detta leva i mig.
Inte tyst. Jag har rätt att levandegöra
mitt liv.

Det jag orkade säga - en stund - krävde inget annat
än några minuter - några minuter var allt jag mäktade med -
sedan behövde jag en hel dags återhämtning.
För att  orka att förståelseuttala en stund nästa gång.

Rätten att uttala, uttrycka, ordge sin sorg skapar ordning.
I ett landskap där ingen ordning råder. Görandets
ordning. Nyorienterings ordning. Kompassriktningens riktning.
Men alltid - alltid - med rätten att få verklighetsleva sina erfarenheter.

Jag förlorade alla mina ord när det var som värst. Jag skrek inte 
AJ  när jag skars i bitar inifrån. Jag tystnade. Alla trodde tystnaden
var läkande. Jag bultade ord inifrån.  Hammarslag mot hjärat.
Klarvaket stod björnen därinne,
ville orden!

Jag fann alla konturer hos Tranströmer. Jag fann ord jag kunde välja
att göra till mina. Jag fann rader som skrev om min sorg. Ord jag
kunde förstå. Den alldeles påtvingade ordboken...

livsnödvändig!

Anne-Marie

Läs tidigare tankar kring Marcus Birros bok SVARTA VYKORT. I bloggen finns tre. TItta under fliken litteratur.


Kommentarer
Postat av: Anne-Marie

Jag välkomnar just det!
Hej igen! Anne-Marie

2007-05-12 @ 11:35:49
Postat av: Annis

..tänker...läser...undrar...sanna ord...känner igen mig...kram Annis

Postat av: Anne-Marie

Köp hans bok - Svarta Vykort - Marcus Birro. Jag skulle åka och lyssna på honom idag - men det skulle dessvärre inte min bil...den är ilsket stillastående, jag är lika ilsket rörlig. Missbalans.
Anne-Marie

2007-05-12 @ 13:19:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback