Lustiga uttryck...DET ÄR INGEN KO PÅ ISEN

Det är ingen ko på isen....


Min tandläkare ringde en gång upp mig. Inte för att tala tänder eller munhygien. Han ville veta vad uttrycket " Det är ingen ko på isen" hade för urprung. Jag fnissade glatt. Jag hade ingen aning. Men det betydde en ganska omfattande samtalsutbyte med min tandläkare. Dels för att jag som lärare inte vet alla svar. Jag är ingen levande uppslagsbok. Det trodde han nu inte heller. Men han ville föra en diskussion med mig. I hans tandläkarstol satt hans patient som också undrade...

oj oj oj - det blev att arbeta det. Slå i böcker. Tänka, tänka. Men mest tänkte jag på hur min tandläkare hade diskuterat detta - för att sedan komma på den brilianta idén att sätta myror i huvudet på mig...

sätta myror i huvudet....

vad kommer det nu ifrån?
Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Annis

Anne-Marie!!! Hallå var är du? Jag saknar dig hos mig! Kaffet kallnar och jag som länkat till dig idag!!! Kom , kom....

Postat av: Annis

Jag skriver och skriver kommentarer...ser du dem? Jag får inte detta att funka!!!

2007-05-25 @ 00:26:46
URL: http://annis.blogspot.com
Postat av: IT-mamman

Sådana uttryck svänger vi oss ofta med, och tänker inte på elever med ett annat modersmål än svenska. Vi ska inte sluta använda dessa uttryck, bara tänka på att vi behöver förklara dem. Så att alla hänger med i våra vändningar. Andra svåra uttryck: Hålla i, hålla in, hålla på, hålla av, hålla.... Det finns massor.

2007-05-25 @ 19:10:43
URL: http://itmamman.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback