LEKTIONSIDE - MÅLA ÖVER ORDEN...

image326

ATT AVDRAMATISERA och TILLGÄNGLIGGÖRA det skrivna ordet

Bibliotekstanken - AN IDEA STORE - handlar om att avdramatisera och tillgängliggöra -
se blogginlägget nedan.


LEKTIONSIDE - SYFTE MED UPPGIFTEN
Här är en liknande idé från mitt klassrum. Jag låter mina elever måla över texten. De som tragglar med orden får en möjlighet att negligera dem, måla vad de vill över dem, tjuvläsa orden, måla ilska, glädje, sorg, bilar, flickor, blommor... utan att orden avkräver dem något.

Uppgiften befriar. När eleverna upplever det - är de beredda att kliva in i ordens värld - det är en balansgång...
hur göra tillgängligt, åtkomligt. Vissa passergränser måste forceras. Mod att pröva är en möjlighet. Så här har jag gjort när skrivna ord bara är obehagliga och inte vill bli lästa...


LEKTIONSIDE  - MÅLA ÖVER ORDEN
SÅ HÄR GÖR DU DETTA:
1) Ta A3 papper till kopiatorn.
2) Kopiera en sida ur den bok du läser högt ur - från en plats du ännu inte har kommit...helst där det är spännande....
3) förstora texten ordentligt....du ska inte kopiera av texten i sin helhet. Det behöver inte vara perfekt.
4) Kopiera nu dina A3 papper....
5) I klassrummet förklarar du bilduppgiften...
6) Vilken den är får du fria fantasier att hitta på...
7) Eleverna ställer sig lite undrande till först...
8) Uppmuntra dem att rita på det underlag de fått
9) När de är igång  - ritar de, läser de, undrar om fortsättningen, vilket ord som är innan...

10) Utvärdera och publicera...

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback