LÄSKRIGET? Vadan detta!

image282
ELEVGENSVAR - VAD MIN HAND KAN - ERFARENHET OCH TÄNKANDE


UTGÅNGSTANKE

Krönikan: Läskriget exponerar ett lågvattenmärke
Författare: Jan Henning Petterson
SKOLVÄRLDEN nr / Maj 2007


VADAN DETTA LÄSKRIG?

Ett gram erfarenhet är bättre än ett ton teori -
sa reformpedagen John Dewey... all teori bygger på det praktiska, precis som görandet utgör tankens grund...

Så detta läskrig. Mellan vad och mellan vilka, och varför?
Jag vet svaren, dem har jag läst mig till, men jag förstår inte kampen?

Ett stort antal lärare förstår inte detta krig...
är det naivt att be om fredens vita flagga - 

Vem anfaller, vem försvarar?

Alla krig har generaler. Alla krig har soldater. Alla krig har hopplöshet. Alla krig har inte vinnare.
Alla krig har förlorare. Alla krig har förlorare. De som först förlorar - är  kvinnor och barn...

PRAKTIKEN I KLASSRUMMET

På lärargolvet ser vi flerfaldig mångfald - vi lever och verkar bland individer, skolnämnda som 30 elever, vilka äntrar klassrummets gräns. En lärare vet att det inte går att nå dem alla med en metod, med en teknik, med en ... utan just att vi har mängder med möjligheter i den mångfald som ALLT tänkande utgör och betyder.

Som tur är förstår inte vi detta krig. Vi är mitt bland barnen, eleverna och tonåringarna. Vi vet vad målet är,
vi vet vad vi har för uppgifter, vi kan våra mål...och vi strävar att förverkliga dem. 

Vi är lärare, pedagoger - alla strävande för att hjälpa, uppmuntra, skapa och inkludera eleverna i den språkliga rika världen. Vi förstår inte kriget...

Delar ibland! Helord ibland!
En blandning - allra oftast.
Ingen elev får reduceras till ett objekt som ska passa in i en enda form.
Läskriget  - det är ingen konflikt i mitt klassrum...


FRAMTIDENS DISKUSSION?

ett gram erfarenhet är bättre än ett ton teori

säger som sagt John Dewey...och menar att skolan bör vidga meningshorisonten,
inte begränsa den. Det gäller också diskussionen om skolan. Vi bör vidga meningshorisonten,
inte begränsa den.

John Dewey säger också :

"All kommunikation påminner om konst // Först när den gjuts i form och övergår
i rutin förlorar den sin utvecklande kraft."


Bakom hans ord vill jag säga - våga lita på oss lärare. Vi vill samma sak som ni vill - .
skapa läsande elever... utveckla läsande och skrivande kompetens... vi vill det! Gör det!



Anne-Marie

Ordförklaring
Ordet vadan kan användas i varför och varifrån...

Kommentarer
Postat av: IT-mamman

Just så. Just precis så. Alldeles, alldeles mitt i prick.

Postat av: Anne-Marie

Bra!
Anne-Marie

2007-05-17 @ 18:35:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback