KIWIMETODEN - en bildpromenad - KIWIMETODEN

Jag har skrivit en bok - KIWIMETODEN - och har fått frågor kring titeln. Inte så mycket kring ordet Kiwi, utan det är ordet METOD som väcker frågor och ... rädsla...
Jag har funderat på titeln, på känslan, på ordet och vill gärna skriva något om ordet METOD.

image283

Kiwimetoden är inte en del av något - det är en process mot - metoden är ingen stagnation och
ett avtryck - snarare en rörelse- en utgångspunkt...orienteringspunkt som leder vidare.


BILDPROMENAD I OMSLAGET

Redan omslaget säger detta. Metoden är satt i rörelse. Det är en rund cirkel, och en rund cirkel.
och de har små fartränder som anger en början, en rörelse och en fortsättning... En röd boll,
en orangeboll - för mig kan det också betyda

en röd cirkel - läraren som modell för lärande och lärandeprocesser - men en lärare i rörelse -
och ordet för denna rörelse är den rörelse jag valt att kalla  MODELLA
Den röda färgen är kärlekens färg - förutsättningens färg - kärleken här kan översättas till entusiasm, glädje, vilja, mottagande, inkluderande, vilja och kraft. Lärarens rätt att undervisa.

Den mindre oranga cirkeln - är elevens - som har en modell att följa och härma. Samma rörelse där och av samma anledning - processen att lära. Det är inte något stagnation utan en fart - och i flera riktningar. Elevens rätt att lära.
Den oranga färgen kan stå för att härmandet altid har ett inslag av eget, och härmandet är förutsättningen för att börja lära... och i skolan är vi i början av .... men inslaget av eget, det erfarna...ska få utrymme.

TITELN KIWIMETODEN?

Kiwi vad är då det? Vilka associationer får vi?
Metoden? Vad tänker vi?
Här betyder ordet metoden - en utgångspunkt - allt runt omkring är i rörelse - de två omslutande cirklarna.

Stagnation är det aldrig fråga om. Inte heller att skriva någon på näsan.
Metoden handlar heller inte om att övertyga eller övertala - det är ett samtal med och till!

Jag vill ge - och du får - vill du ha mycket så tar du mycket. Vill du ha lite...
då välkomnar jag dig att plocka russinen ur kakan...

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback