KILLARNA ÄR TJEJER FÖR EN DAG...OCH TVÄRTOM

image266

Friendsdag
- vår klass tema - valt av eleverna - Kille blir tjej - tjej blir kille!

Jag sitter och lyssnar till elevernas kommentarer:

- Det är mycket lättare för en tjej att klä ut sig till kille än en kille att klä ut sig till tjej
- Det är bara att ta en keps så är man kille
- Har du häng?
- Jag måste ha det - jag är ju kille
- Vi drar till fotbollsplan.... (tjejkommentar av en som prövar att vara kille)
- Gör en min som en tjej!
- Så här - prutar med munnen - 
- Ja ungefär...
- Kom igen nu då, försök vara en tjej
- Det är ju jättesvårt...
- Jag tänker aldrig gå ut på rast och se ut så här (kille som är tjej)
- Jag tycker man luktar annorlunda (kille)
- Jag trodde det där röda gjorde ort (kille om rouge)
- Det är ursvårt att gå med häng (tjej)
- En tjej kan aldrig se ut som en kille i ansiktet, men en kille kan man måla till en tjej (tjej)
- Jag tappar brallorna (tjej med häng)
- Du måste ha skärp (kille till tjej med häng)
- Det är jättesvårt att vara kille, hur gör man (tjej)
- När man är kille måste man kramas jättemycket när man är tjej
- Tjejer kramas jämt - och så säger de Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej (kille)
- Nu cyklar jag hem - i mina tjejkläder (kille)

Ja, jag försökte snappa upp lite. En jättebra dag. Fullkomligt en jättebra dag,
Perspektivnytt... prövapånyttt.

MIN REFLEKTION
Tjejerna blev killar - det betydde rörelser  - hur man rör sig i en killkropp
Killarna blev tjejer - det betydde att ytan - ansiktet, naglarna blev målade och justerade

Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: Anette Jahnke

Härlig dialog & reflektion....precis så är det - rörelse kontra yta.
Pinga just iväg mitt eget inlägg kring mansrollen på min blogg...


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback