JAG LÅNADE EN SIDA AV PETER ENGLUND - men läs inte här...

VÄLDIGT BRA TEXT ATT FUNDERA KRING... och jag tog den efter att ha läs-besökt Peter Englund och hans blogg. Den vill jag nu inte vara utan...så jag den länken sparar jag i min blogg...och ber er besöka hans sida...

image371


CHAMFORTS - tankar - översättning av Arne Helldén

Människornas idéer är som kortspel och andra spel. Idéer som jag tidigare sett som farliga och alltför djärva har senare blivit allmän egendom och nästan triviala och kommit att omfattas av människor som inte är värdiga dem. Några av dessa idéer som vi kallar djärva ska komma att betraktas som banala och obetydliga av våra efterkommande.

och

De som i allt tar hänsyn till den allmänna opinionen liknar de skådespelare som spelar dåligt för att få applåder, när publikens smak är dålig. Några skulle kunna spela bra, om publikens smak var god. En hederlig människa spelar sin roll så gott hon kan, utan att snegla åt galleriet.


TACK PETER ENGLUND! TACK!
Anne-Marie Körling


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback