H.C. ANDERSEN porträtt och sagans kraft

image375

Jag har en mycket gammal bok med

SAGOR AF H.C.ANDERSEN
.

en världsupplaga. Illustrerad af Professor Hans Tegner
med karakteristik af Georg Brandes
Utgiven av P.A. Norstedt & Söner Förlag

Boken är tryckt 1900.

Oj så många som har hunnit läsa den, bläddra i den, högläsa ur den, godnattsaga ur den och återställa den i bokhyllan för att återigen ta fram den...

När jag bläddrar i den här boken....faller en bild ut ur den....en annan bild av H.C.Andersen...och så är det med böcker. Somligt ramlar ut och ur böcker. Somligt faller utanför. Så kanske man kan säga när en berättelse vandrat ut ur bokens pärmar in i en annan form - in i en människas minne och inre värld.

Jag minns H.C. Andersen.

Jag minns min barndoms berättelse. Den sitter i själen.
Och ibland ger den sig tillkänna - och då är det sagan som visar på min livssituation. Det är en märklig sak att finna barndomens saga som en vägledning i ett vuxet liv.

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback