FARFAR FELIX KÖRLING MUSIKLÄRARE


Tre elevröster från fordomdags...

image39

"Felix Körling, mannen med glimten i ögat och den spänstiga gången, hade jag som musiklärare några år.
Utan farbror Felix inspirerande personlighet hade mina barndomsår varit fattigare."


FARFAR VAR VERKSAM SOM LÄRARE UNDER 1800 TALETS SLUT - och en bit in på 1900 TALET På något vis förstår jag tidens anda genom min farfars berättelser. Samma tid verkade Ellen Key, den moderna psykologin gjorde sitt intåg, barnet var barn om än för en kort liten stund. Två världskrig kom emellan,




VAD GJORDE MIN FARFAR under tiden som lärare 1890-1920


- han överlät till barnen att räkna kollekten efter gudstjänsten

- han lät dem välja sånger att sjunga på lektionerna

- pröva hans nyskrivna sånger innan de kom i tryck

- lät barnen delta vid konserter för vuxna

- lät barnen smyga upp till orgeln när han spelade för att se hur hans fötter rörde sig över pedalerna

- skapade ömsesidighet - "kom och sjung den här visan, så får jag höra hur den låter"

- ville se hur hans barnsånger tog emot av barnen- för att eventuellt skriva om dem så de passade barnen bättre

- spelade psalmerna i annan takt om barnen satt i kyrkan. De gamla hängde inte med.

- uppförde sagospel för barn att delta och uppföra


JAG TYCKER DET LÅTER BRA RAKT IGENOM - EN TRUDILUTT - EN TRUDILUTT TILL FARFAR...

Jag blir stolt baklänges -
FORDOMDAGS? 
Vilket härligt ord.



Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: browneyed

Tack så mycket för de värmande orden. Jag hör gärna om mig nästa gång jag skriver på novellen. Kika in lite då och då annars =) tack ännu en gång.. Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback