BIBLIOTEKET - an IDEA STORE

Biblioteket blir IDEA STORE i England. Låt oss titta på vad begreppet IDEA STORE innebär:

- finns där människor är - intill det livliga livet

- lättåtkomligt, lättillgängligt, välkomnande

- en mötesplats - och ett vardagsrum

- idéplats för ett multi-etniskt-tekniskt-samhälle

- idéplats som ger mer än det du finner på datorn

- ett levande sammanhang

- bjuder in alla- inte bara de som redan vet vad ett bibliotek är

- arkitetkritat för att samstämma med vad människor förstår och vet - samklang med yttervärlden

- överblick och inblick för alla som vill

- en plats att träffas på och i

- pluggplats - studieplats - hjälpplats

JAG TÄNKER:
Biblioteket närmar sig det kommersiella - men det är ok - så länge innehållet är gratis.
Att vara bokmänniska innebär att man bekvämt tar sig in i alla bibliotek, bokhandlare, litterära sammanhang, där de som inte är, knappt vågar sig in. Det är fler osynliga passergränser. Biblioteken blir en plats för de som redan...
och där är utvecklingsidén.

Jag gillar idén med AN IDEA STORE - jag vet, jag vet! Jag skulle inte motstå frestelsen att gå in där.
Och bara det... att träda in i ... är alltings början!



Anne-Marie

LÄS MER, SE MER
www.ideastore.co.uk
SvD 20 maj 2007 artikel av journalisten Elisabet Andersson - REPORTAGET

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback