Tänkvärt om läxor

Läste en intressant artikel om en forskningsöversikt om läxor av fil dr Ingrid Westlund vid Linköpings Universitet i senaste numret av Lärarnas Tidning Nr 5/2007

Där står att lärarna diskvalificerar sig själva när de säger att alla föräldrar kan lära ut exempelvis matematik. Det står också att läxorna kan skapa stress och inkräkta på barn och ungas fritid. Läxorna spelar stor roll i unga människors liv.

Tanke:

Läxor är ett svårt kapitel. Laddat också. Men en läxa kan se ut på så många olika sätt. Från Nya Zeeland tog jag med mig idén om den bekräftande läxan - den som eleven tar med sig hem - och redan kan. Detta bidrar till goda cirklar kring den växande. Föräldrar slipper känna oro för att upptäcka bristande kunskaper hos sitt barn, barnet slipper känna sig misslyckad i hemmet. Den bekräftande läxan bidrar till att eleven utvecklar ett positivt förhållande till sina egna kunskaper - det är inte brist utan förmåga - "jag kan" och det vill jag visa upp.

Jag vill gärna vara lärare och bidra till att kunskaperna utvecklas på ett positivt sätt. Det kan finnas en risk att läxan gör föräldern till lärare mot sin vilja och att läraren överlåter aktiv undervisning till föräldern,

Men som sagt - ett svårt kapitel som tål att aktivt diskuteras!
Välkomna!
Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Helena Öhrström

Hej Anne-Marie!

Tack för den intressanta och tänkvärda artikeln. Jag tror också att det är oerhört viktigt att eleverna tar hem
och visar vad de lärt sig och vilka mål de uppnått. Min erfarenhet är att de alltid blir så stolta och det väcker även föräldrarnas engagemang.
Barn har mycket att lära sina föräldrar och lär själva genom att förklara hur de tänkt.

2007-03-21 @ 15:26:07
Postat av: Anne-Marie

Vi ska utveckla vårt tänk kring läxor och läxornas funktion. Jag tror att läxan kan bidra, stjälpa, utveckla, rasera, underminera och förstärka. Alltså både vara positiv och negativ. Jag vill att den ska vara en bro mellan hem och skola, och mellan barnet och föräldrar. Den bekräftande läxan kan skapa detta.
Anne-Marie

2007-03-22 @ 18:53:42
Postat av: erica

Ja läxor är ett hett ämne. Det är dags för en förändrad syn på läxor. Din ide om en läxa man redan kan tyckte jag var jättebra. Jag har skrivit om läxor i min blogg också. Välkommen dit.
klassiskt.blogspot.com


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback