Kiwimetoden och En vinnande undervisningsform

Jag vill gärna presentera vägledd undervisning här på min blogg. Det är en utmärkt undervisningsform att utveckla elevers kunskaper i nära relation till läraren. Läraren samlar en grupp om två till sex elever till ett nära lärande samspel med lärare, klasskamrater och stoff. De andra eleverna i klassrummet arbetar självständigt med sina uppgifter, behöver de hjälp frågar de varandra till råds, eller skriver upp sig för lärarhjälp på whiteboard eller blädderblock (se bild lärarhjälp). Det är inte tillåtet att störa lärare och elever i en vägledd undervisningssituation, vilket brukar respekteras efter det att alla elever har haft en vägledd stund med sin lärare. Hur gruppen sätts samman avgör läraren. Det kan vara en grupp med gemensamma intressen, behov, intressen, vilja till utmaningar eller behov av utmaningar.

Läraren antar fokus på stoff och den samlade gruppen.Läraren väljer ett undervisande fokus, en text, som inte tidigare är känd för eleverna.  I denna undervisningsform ställer läraren öppna frågor som skapar möjligheter för eleverna att bidra med spontana tankar, visa på föreställningar om och synliggöra förförståelsen. Dessa öppna frågor hjälper eleverna att problematisera text utifrån egen förståelse samt att vidga kunskapen om textens budskap och underliggande betydelse. Läraren har förberett sin undervisning och vet vad att problematisera men har ett lyhört öra till de tankegångar som eleverna har. Den förförståelse eleverna visar ska utmanas, och skapa nya infallsvinklar och utveckla elevens strategier att ta sig an text.

Den vägledda undervisningen har många vinster:

1) En nära lärande undervisningsform där eleverna upplever att de är med och påverkar sitt lärande och
sitt förhållningssätt till text och bild.
2) Bryter upp sociala strukturer i klassrummet då läraren skapar möjligheter till dialog mellan klasskamrater i ett nära samspel. Detta främjar det goda klassrumsklimatet.
3) Läraren får syn på kunskaper som eleverna utvecklar kollektivt, men kan också inom denna form utveckla det individuella lärandet då eleverna visar upp olika behov och vilja till lärande utmaningar.
4) Undervisande fokus - den text - lärare och elever processar - är en modell för hur man kan göra då man läser, och hur man tar stöd i illustrationer - vilket gör det möjligt för eleven att senare självständigt förhålla sig till text på detta sätt.
5) Läraren utvecklar sin förmåga att ställa öppna frågor.
6) Den vägledda undervisningen bidrar till större elevansvar och elevinflytande för samtliga i klassrummet.
7) Fråga tre - att fråga tre kamrater innan man frågar sin lärare - bidrar till att läraren får tid att undervisa i flera
konstellationer, vilket maximerar undervisningsmöjligheterna.

Den vägledda undervisningen är överförbar till samtliga årskurser och till samtliga ämnen. Den kräver en annan organisation av undervisning, tilltro till elevernas vilja att lära, och en medveten tanke kring klassrumsorganisation - den tanken jag skulle vilja kalla den röda tråden!

Ni som prövar och utvecklar skriv gärna gensvar!
Ni som undrar - har frågor - varmt välkomna!

Anne-Marie




 


Kommentarer
Postat av: Junitjej

Kul att jag fann denna blogg!! Är nämligen själv lärare.
Kom in och gissa!
http://junitjej.blogg.se/1174146797_hearts_vad_ska_bort_h.html

Postat av: Malin

Jag går en didaktikkurs på LHS just nu och i min grupp diskuterar vi mycket kring prov. Personligen funderar jag mycket kring alternativ för skriftliga prov. Skulle den här metoden även kunna användas som ett alternativ till skriftliga prov eller muntliga redovisninger?

2007-03-18 @ 09:34:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback