Jag tror på skolan!

De stora rubrikerna om missnöje, misslyckande, missförhållande
skapar en skola med dåligt självförtroende och självkänsla.
De lättlästa orden på löpsedlar, de korta inslagen i TV, replikeras
sällan av verksamma lärare.
Ingen annan yrkeskår behöver försvara sitt yrke.
En lärare måste det.
Skoldebatten ska inte föras över huvuden på vare sig
lärare eller elever. Det är en föråldrad pedagogik som i
sämsta fall utvecklar avstånd och resignation. En nyanserad bild
av skolan berör såväl hinder som möjligheter. Ser vi till möjligheterna
kan vi lyckas. Fokuserar vi ständigt på brister orkar vi inte med våra
uppdrag.
Jag tror på skolan. Jag tror på mitt yrke.
Jag är mitt ibland elever.
Om jag inte är stolt hur ska då mina elever kunna vara det?
Om jag inte tror på skolan varför ska mina elever göra det?
I förlängningen - vad betyder det för svensk skola?

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Kari Jørgensdatter Lie

Takk for dine tanker i "Jag tror på skolan!"
Hilsen Kari.

2007-03-27 @ 08:28:22
Postat av: Anne-Marie

En hälsning tillbaka.
Anne-Marie

2007-03-27 @ 11:32:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback