Elevers erfarenheter är värdefulla

Läste i dagens SvD 11/3-07 om en avhandling av Carina Fast vid Uppsala Universitet. Hon har forskat i hur barn lär sig att läsa. Skolan värderar inte de kunskaper barn om läsning och tar inte vara på den kunskap de redan äger innan de kommer till skolan.

Tanke:
Skolan är inte en sluten värld. Eleverna bär med sig kunskap in i skolan som de har rätt att få äga, utveckla och hämta liknelser ur. Elevernas kunskaper och erfarenheter ska bemötas med respekt och vara en källa till fortsatt utveckling. Det finns en stor risk att ett barn annars lär sig att lära rätt - alltså skolans syn på hur man lär och vad man lär, från vem och ur vad  - vilket gör att eleven utvecklar kunskap om skolkoden.  De delar upp den kunskap i skolkunskaper och det-andra-som-man-lär-sig-vid-sidan-om.

Jag minns en undervisning jag höll. Det var ett nytt matematikområde, årskurs 5, som skulle introduceras. Jag lyckades inte få mina elever att förstå. Jag började om, gjorde nytt, men vi möttes aldrig - då en av mina elever reste sig upp och sa - Sätt Dig Anne-Marie. Jag tror jag vet hur vi ska fatta det här. Han frågade klassen vilka som spelade ett namngivet dataspel. De flesta gjorde det. Jaha, fortsatte eleven, det Anne-Marie försöker förklara är det här...ni vet när man kommer till det där hindret,... Huvuden nickade bejakande, glada miner, och aha-ansikten lyste av "nu vet jag" och ivern att börja arbeta tog överhand. De fick klä problemet i egen språkdräkt, hämta liknelser ur sin egen vardag, hämta exempel som hörde ihop med deras verklighet och de erfarenheter de redan ägde. Nu visste alla vad och hur att göra - den enda som satt som ett frågetecken i klassrummet - det var jag. Men målet var uppnått.

Vikten av att tillåta andra förmedla kunskap är något vi ständigt gör i mitt klassrum. Det är viktigt att eleverna tar med sig sina erfarenheter och kan problematisera utifrån dem. Detta gör klassrummet till ett aktivt lärande rum där grundtanken är att vi delar med oss av det vi kan.
 Anne-Marie 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback