TJUVLÄSA... En liten stöld utan påföljd

image668

Skriv om ordet tjuvläsa! Det var uppgiften! Det skrevs, och skrevs, och skrevs i en årskurs tre. Detta för att synliggöra läsandet som vi gör utan att tänka på att vi faktiskt läser.

Tjuvläsa - det tjuven får med sig är lite ord på vägen. Det berikar. Utan att kosta något alls.

_______________________________________________________________________

Tjuvläsa finns INTE i ordboken.

Däremot finns ordet TJUVSPRÅK - vilket jag aldrig någonsin hört eller använt. TJUVSPRÅK är "en särpräglad språkvariant som används mellan tjuvar och andra kriminella; med inslag av ord som är främmande för normalspråket."

Att tjuvläsa är att få språk som ÄR lite främmande.
Att tjuvläsa är ett ord som är så särpräglat att det inte finns i min ordbok. Betydligt vanligare ord är då detta TJUVSPRÅK.
TJUV är ett förled till ett annat ord.
Det ska alltså finnas ett annat ord bakom.
Själva ordet tjuv betyder "otillåtet och i smyg".


Jag gillar det här - alltså - jag gillar min ordbok!


Anne-Marie



Fortfarande min gamla ordbok - SVENSK ORDBOK - Esselte Studium 1986. Ska köpa en aktuell. Ska... men jag gillar mitt tummade exemplar...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback