SVENSSONLIV - ETT DRÖMLIV

FÅNGA IN LJUSET



Vad är Svenssonliv?
En rad klassiska Vn?
Det tror nog många. Fnyser på näsorna.

Det gör man kanske. Låter så nedvärderat - Svensson liv.

Jag var med som betraktare och lyssnare när unga fick frågan om sin framtid, sina livsvanor och hur de förhöll sig till vissa fenomen i livet, där nämndes Svenssonlivet, och med frågeställarens värderingar inbakade i frågan, en aning negativt. Som om ordet och dess innehåll var allmänt delade och gemensam norm.
 
Runt ett bord satt 8 stycken män i åldrarna 18-22 år.
 
Svenssonliv?

När diskussionen var igång...när höljet inte var skyddande hårt...kom det:

- Jag fattar inte varför alla talar så illa om Svenssonlivet. Jag vet inte vad det är? Har aldrig levt något sådant.

- Inte jag heller flikar en annan kille in.

- Det är bara så att de är alla som har levt detta liv som snackar skit om det. Vi andra, faen, jag har skilda föräldrar, en hund som jag ser varannan vecka, två rum... morsan har ingen dj....la volvo...

- Fattar ni inte - vi, vi som är i den här åldern - vi längtar efter Svenssonliv. Jag vill ha ungar, vara farsa, ha en fru och om jag har råd ett hus... det är ju en dröm.... fattar inte ni det? Kan inte ni som säger så där sluta göra det. Det ni fnyser om är våran dröm. Fattar ni det?

Anne-Marie, skrev och lyssnade, lyssnade och skrev, tänkte... vi kan aldrig lägga in värderingar i våra ord när vi samtalar med barn och unga och om deras tankar. Det skymmer utsikten, skrämmer undan visionerna... för det är väl så det är... vi tror oss veta vad unga människor tänker... och då förväntar vi oss det i det dolda... utan att ta reda på....

Svenssonliv... smaka på ordet nu!
Anne-Marie 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback