SNIPPA - och andra ORD för vad det nu är...

image476

Kvinnans könsorgan har många namn.
Det ÄR förvirrande.
För att råda bot på detta ska ordet SNIPPA nu lanseras som DET ORD som ska befästas för det som har många namn men ändå låter sig tystas, och inte låter sig omnämnas.

Ja, det här är svårt. Jag har fått frågan som lärare. Vad kallas...? Varför finns det många olika namn...? Pojkar har ett ... men vi har jättemånga olika....? Elever som undrar. Och jag kan inte svara. Jag måste vara diplomatisk - för det är familjen som namngivit - och det måste respekteras. Dessutom är jag själv vilsen.

När man får frågan så förstår man med ens att ämnet är mer komplicerat än av det privata slaget. Det handlar om rätten att benämna sin kropp. 

Ja! Nu blir det ballonger med ordet SNIPPA, när RFSU och BECKMANS Hanna Närding låter ordet få vingar.



Jag tänker på Shakespeare och Hamlet:


UPP FLYGA ORDEN, men tanken stilla står, ORD UTAN TANKE, aldrig himlen når...


Allt vi gör medvetet lyfter. Vi behöver orden. Begreppen.
För att förstå. Vi behöver gemensamskapande begrepp.
Så slipper vi alla omvägar och avvägar.

SNIPPA!


Anne-Marie

___________________________________________________________________________________
Snippa
finns inte i min ordbok från 1988. Det säger också en del. Men ordet finns i SAOL. Det säger också en del. Svenska Akademien bekräftar orden. Snopp finns i båda. Det är allmänt vedertaget alltså. Men snopp har andra betydelser också? 
"avskuren ända"och "vit fläck på hästens nos".

Så är det när jag vandrar omkring i min kartbok över världen - OrdBOKEN!
_____________________________________________________________________________________

Läs vidare: DN artikel av journalisten Fredrik Söderling, DN 4 juni 2007
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback