RÄTTIGHETER I SKOLANS VÄRLD




ORD SOM LYSER UPP - HANDLING SOM GENERERAR RÖRELSE

image531
En illustratör modellar hur man gör... en modell är möjlig att göra efter... undervisning som lär!


Elevens rätt att lära - lärarens rätt att undervisa
Lärarens rätt att undervisa - elevens rätt att lära.

Jag skrev ned dessa meningar då jag utbildade mig på Nya Zeeland. De var i sin enkelhet alldeles för självklara för att lysa upp och ställa saker och ting på ända. När jag läser dessa ord nu - har de sin fulla styrka. De är självklara rättigheter men också förutsättningar för gemensamma läroprocesser i klassrummet. På Nya Zeeland diskuterades detta dagligdag... hur ser lärarens rätt ut...och hur ser elevens rätt ut. Om jag som lärare inte har elevernas uppmärksamhet har min rätt att undervisa ingen förutsättning - vilket också drabbar dem som är där för att lära.

Inga parter är passiva i skolan. Men rörelsen ska ha en riktning. Och den ska vara gemensam. Ett undervisande fokus som möjliggör för eleven att lära. Lärarens undervisning utvecklas ständigt då eleverna påverka med sin vilja att lära... processen är ömsesidig, spännande och utvecklande!


Kommentarer
Postat av: erica

När jag lyssnade på dig i Piteå berättade du om hur stor vikt de Nya Zeeländska lärarna lade vid dessa ord. Jag provade uttala dem i klassen och använde dem som argument för att få barnens uppmärksamhet. Orden har kraft. Barnen stannade till lite, tänkte och accepterade. De respekterade min rätt att göra mitt jobb och kompisarnas och sin egen rätt att få lära sig.
Det väckte också tankar om att lära sig. En pojke tänkte en stund och sa sedan: Då vill jag ha rätt att lära mig hur smutsig snön är, jag vill se i ett microskop, och snart är ju snön helt borta... så kan du fixa hit ett microskop??


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback