ORDEN och BEGREPPEN... TA ORDET I MUN

image460


Det är så dystert väder.
  

Dystert väder?
Det regnar. Det är grått.
Det är inte regnet som är dystert,
det är det gråa som är det.

Bilden visar ett dystert väder i Edinburgh.
Det är bara det gråa som är dystert.
Själva resan är inte dyster.

Tågrälsens dunk, småpratet på tåget.
Vink, vink, vink från stationen.
Avsked av dottern.
Bara färgen är dyster.
Inget annat.


SKRIVUPPGIFT:
Nu har jag använt dyster, gång efter annan.  När jag tar ordet i min mun låter det plötsligt obekant. Jag är inte dyster, det är vädret som är dystert... stopp....spring....bokhylla...uppslagsboken....

______________________________________________________________________________________

Dyster förklararas med:
stark nedstämdhet ofta parad med oföretagsamhet
Kan användas i meningen: vara dyster till sinnes.

Dyster kan ersättas med
mörk i hågen - tungsint - mjältsjuk - trumpen - gädjelös - mulen - murrig - ödslig - bekymrad ...

______________________________________________________________________________________



Det var inte det orden jag ville använda...

Jag skriver om




Det är så ........... väder.
  

............ väder?
Det regnar. Det är grått.
Det är inte regnet som är ................,
det är det gråa som är det.

Bilden visar ett ....................... väder i Edinburgh.
Det är bara det gråa som är ....................
Själva resan är inte ............................

Tågrälsens dunk, småpratet på tåget.
Vink, vink, vink från stationen.
Avsked av dottern och Jim.
Bara färgen är ............................
Inget annat.

Jag har tagit bort alla dysterord - ska fundera under dagen vad som ska ersätta dem.
'
Dyster? Jag?
Inte det minsta!

Anne-Marie




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback