NOSTALGI... vemodigt njutande...

image535

Nostalgi - så blir det ibland.

Man känner sig nostalgiskt, vill titta tillbaka.
Nostalgi är både en känsla och en aktiv handling.
Man letar sig tillbaka. Känslan puttar på.

Jag har varit nostaligisk hela dagen. Men då har jag delat min nostaligi med mina elever.
De är nämligen också nostalgiska. Och då händer detta - de är inte längre så tonårslika -
de minns sig som små. Små små tvåor och då minns de också sin fröken från den tiden - de blir lite små igen.

image534

Vi träder in i massor av nostalgiska rum när vi besöker skrivböcker som är skrivna för flera år sedan.
Det väcker känslor.

image533

Jag lever med i den nostalgiska yra som ett uppbrott för med sig. Nostalgin har förutsättningar att få blomma ut ett tag, och bör få göra det... för hur ska avslutet annars gå till... om vi bara springer vidare till nästa framtidshändelse.

image536


När jag tar bilen hem... så tutar jag HÖÖÖÖÖÖÖÖÖGT på alla studenter, flak fulla av studenter, men också enskilda som tar det lugnt med en och en annan pappa som leder sin dotter vid armen... till det stundande kalaset på okänd ort... ja, ja så där håller jag på...gör historier som fortsätter trots att de som vandrat arm i arm faktiskt försvunnit ur blickfånget...

image491

Så väl hemma...då tänkte jag att nu får det vara slut på det nostalgiska för ett tag - jag vill se framåt. Men se det ville inte det här fotografiet...det liksom rann ut ur en bok och gjorde sig påmind... så där ja! Så såg du ut en gång lilla Anne-Marie... och så är jag tillbaka i det nostalgiska.

image532

Jag vill försvinna in i nuet. Försjunka i en bok, en het kopp kaffe, sitta och vicka på tårna på balkongen.
Njuta av det som är. För det gör jag.

image537

Ja, en stunds eftertanke...också!
 
Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Kersti

Jag tror som du att nostalgin behövs. Vi kan vila i den, men inte för länge man får passa sig så man inte fastnar. Man kan ta avstamp i den för att blicka framåt och klara av at gå vidare.
Att njuta på balkongen och vicka på tårna låter ljuvligt./Kersti

Postat av: Anne-Marie Körling

Ja, det är ett njutningstillstånd, att vemodigt tänka tillbaka, behövligt, och ofarligt... iallafall om jag får tro ordboken... och det gör jag. Jag besökte din blogg...så vackert så vackert.
Rekommenderar den...ska länka in dig under mina länkar... Plommenad...bara det!
Vill gå omkring bland dina bilder...
Anne-Marie

2007-06-09 @ 09:10:31
URL: http://www.annemariekorling.blogg.se
Postat av: Kersti

Tack! /Kersti

2007-06-10 @ 18:16:28
URL: http://plommenad.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback