LILLA B GENSVARAR på ett BLOGGinlägg om MÖRKRET ÖVER SKOLAN


Så här svarade lilla B:
Det är viktigt det du skriver! Men när vi som arbetar inom skolan försöker visa att det finns mycket positivt, betydligt mycket mera än det framställs i media, kan man dessvärre bli beskylld för att mörka, att tala för sin sjuka moster, att inte inse fakta, att vara blåögd eller rent av förblindad. Då gäller det att belysa med egna exempel. Svepande argument är lika fort bortsvepta som uttryckta.


image585
Överblick är bra, inblick likaså! Bara vi rätt läser kartan!



Så här tänker jag tillsammans med Lilla B
Håller absolut med - om man är positiv till skolan, till eleverna - så riskerar man att stämplas som en mörkande, blåögd, naiv och lite dum lärare - en lärare som inte har någon koll alls på hur det EGENTLIGEN är. Jag bär en tanke - om inte vi lyser - vem ska då lysa upp i detta mörker. Om inte jag tror på skolan - hur ska eleverna göra det? Om inte vi som arbetar i skolan tror? Hur ska eleverna förhålla sig till sin skola?

Jag tror på skolan!
Det får vara hur naivt som helst.
Men jag gör det!


v

Anne-Marie

Hälsa på Lilla B - länkad under Trädgårdspoesi - jag tycker hon skriver så vackert, om det hon skriver.


Kommentarer
Postat av: Lilla B

Så glad jag blir över så uppskattande ord!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback