HÖNAN ELLER ÄGGET?


image600



När jag skriver undrar jag vad som kommer först - Texten eller bilden?
När jag tar ett fotografi undrar jag vad som kommer först - bilden eller texten?

Jag vet inte själv.

Men jag vet att när jag tar bilden så börjar jag också skriva.
Jag vet också att när jag börjar skriva ser jag en bild.

Jag behöver bilden för att skriva texten, Jag behöver texten för att skapa bilden. 

Jag behöver mycket språk för att skapa ett språk.
Jag behöver mycket samtal för att skriva en text.
Min text är alltid mindre än mina talade ord, mina talade ord är fler än de jag skriver.
Men om jag inte talar kan jag inte heller skriva en text.
Och om jag inte har en text kan jag inte samtala med nyanser och raster.

Komplext?
Ja, det språkliga är fantastiskt komplext.
Och det är ... väldigt väldigt spännande.
Vad som kommer först spelar inte så stor roll.
 Det viktiga är att de hör ihop. De hör ihop - väldigt intimt ihop med vartannat.

Om jag vet detta om mitt skrivande, detta om bilden och pennan!
Om jag vet detta om samtalets betydelse för de få meningar jag skriver ned!
Då måste jag gestalta denna kunskap och mitt vetande för mina elever.

Hönan eller ägget?
Processen omsluts av att det finns just en höna och ett ägg! 


Anne-Marie
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback