FOLKLIGA BESTYR... STYRhjälp VETT o ETIKETT - Magdalena Ribbing

image605

Här är jag. Mitt i.
Jag tittar på secondhand bröllopskläder.
Jag ska på bröllop.
Det är inte second hand.
Men nu ser jag vad dubbeltydigt detta blev.
Om man gifter om sig blir det
SECOND-HAND.

Men som allt annat behöver jag råd. Och då är det bra att man kan söka råd. Min mormor hade säkerligen hjälpt mig med ett och annat tips. Nu är hon inte längre frågbar.

Jag får söka mig andra vägar. Utåt.
Tänk att vara expert på folkvett. Det är Magdalena Ribbing. Hon är folkvettsexpert på DN. Det blir nästan avdramatiserat alltsammans. Det jag vill veta. Hon är så trygg med sina kunskaper att jag också blir trygg.
Det kommer att gå bra. Jag kommer att sköta mina kort väl. Men vänta... får jag
fotografera i kyrkan? När? Det får ju inte bli för mycket blixtrande och knäppande... det stör. Nu är det inte jag som ska gifta mig. Det är inte jag som ska säga - JA. Jag är den som ska uppföra mig så att den som säger JA kan göra det utan att tänka på oss alla andra runtomkring. Hur är det då med fotograferingen?

När jag ändå var hos Magdalena Ribbing så tittade jag runt lite på annat smått och gott. Jag hörde henne tala på DN´s WebbTV. Det var också lugnt och tryggt. Det är betryggande att man får bli arg på de som tar upp allt ljudutrymme i en tunnelbana. Mobilprat om det mest intima, bråket, kvittoskulden, den d---a idioten till man, otrohet... och hjälp jag vill inte höra. Lyssna inte då?!

Ja, hur gör man det. Det går inte att inte lyssna. Det kräver en enorm uppmärksamhet att inte-lyssna. Man måste hela tiden vara medveten om att man ska inte-lyssna. Därmed lyssnar man ju ännu mer medvetet.

Som när en kran droppar tusen meter ifrån... ska man sova så tränger det ljudet igenom. Dripp...dropp......dripp......dropp. Man hör fast man inte vill.

Jag förbereder mig. Ska ta tunnelbanan i det offentliga rummet. Ska ut i det offentliga vimlet. Kanske jag hör ett och annat jag inte vill höra. Kanske någon faktiskt förstår ordet MAKA på sig. Ja, till och med det hör ihop med mina bröllopsförberedande tankar - MAKA PÅ DIG. MAKA DIG NÄRMARE - MAKE TILL MAN...

Ja, ord. Ett ord som möter ett annat ord - det är också ett slags bröllop.
Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Junitjej

Detta känns lite häftigt:
http://junitjej.blogg.se/1182185641_p_5e_plats.html
Nu har jag 8 veckors semester! Härligt!

Postat av: Kersti

Jag håller med dig. Jag blir otroligt störd av att bli påtvingad ett samtal som jag dessutom bara hör hälften av. Jag tror att det är så svårt att sluta lyssna på någon som pratar i mobiltelefon just därför, för att man bara hör halva samtalet. Och eftersom det bara är halvt vill man fylla i resten och få det helt på något sätt Det är lättare att koppla bort ett samtal när båda parter är där.
Det är inte så krångligt med bröllop. Min mamma har några enkla regler: Inga bara axlar i kyrkan och så måste man ha strumpor. På bröllopet jag var på nyss var det nästan ingen som följde dessa regler. Så kan det vara med gammal kunskap, vem bär den vidare när inte ens brudens mamma vet? Och spelar den någon roll när ingen har en aning?/Kersti

2007-06-18 @ 21:02:52
URL: http://plommenad.blogg.se/
Postat av: art[e]fact

Otroligt härligt inlägg!

2007-06-18 @ 23:05:18
URL: http://artefact.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback