DEFINITION AV SKAMVRÅ


En ängel i skamvrån?




Skamvrå

förklaras med orden

"
en (hörn) plats där barn ställs för att skämmas (mest historiskt) "

och därefter följer en modellande mening:

"han fick stå i skamvrån när han hade kladdat på kamratens portfölj"


Den meningen får oss ju genast att inse hur historiskt detta ord, skamvrå, är. Men jag bara skrattar. Och jag behöver det. Meningen i ordboken är ju besynnerligt främmande för mig. Handlingen som banade väg till skamvrån likaså
.


Anne-Marie




Har vi ställt den ängel i skamvrån?



KÄLLA:
Svenska Ordboken, Esselte Studium, 1986.
Kanske en aning åldersnött utgåva, snart sönderbläddrad, och kanske dags att få en konkurrent...i en nyutgiven ordbok.


Kommentarer
Postat av: erica

Skamvrån har uppgraderats till "Time out". Tuktning alá Nannyjouren. Blandade känslor.

Postat av: Anne-Marie Körling

Det är inte fel med timeout - men när jag lyssnade på Barnen i P1 - lyssna på nätet - så hörde jag barnläkaren Lars Gustafsson. Han menade att man visst kunde behöva tas bort ifrån gruppen - men inte i ensamhet... utan i samvaro med en vuxen. Skolan har inte resurser till det - då vill jag inte bidra till större ensamhet genom en skamvrå.
Barn samspelar om de får möjlighet till det. En känsla av skam förstör förutsättningarna för samspel.
Anne-Marie

2007-06-17 @ 23:13:49
URL: http://www.annemariekorling.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback