SKAPA EN NY BOKSTAV...

Vilken utmaning. Vilken svår uppgift. Inte lätt alls. Plötsligt inser man varje bokstavs unika tillblivelse. Från grottans mörker och återskapande för 40 000 år sedan, till skriftspråkets begynnande symbolisering för 5 000 år sedan, till dagens bokstavsanvändande, ordskapande, skrivmaskin, handskrift, avskrift, påskrift... bokstäver som vi använder utan att funderar över dem som de unika symboler de är.

Är @ en ny bokstav? En ny symbol för ny teknik? Vad är en bokstav? Kan vi ta bort någon i vårt alfabet? Vilka ljud finns hos oss? Vilka ljud finns hos andra?

Jag är för bokstavlig. Min fantasi räcker inte till längre. Jag kan tänka mig uppgiften men kan inte tänka mig hur en ny bokstav skulle se ut? Varför den skulle finnas? Jag har mitt alfabet, mina bokstäver som en ryggrad...jag ser inte delarna för helheten... jag kan skapa av de bokstäver jag har....men har inte fantasi för att skapa en ny bokstav...

Jag måste in i ordboken:
Bokstav:
Skrivtecken som (normalt) motsvarar ett enskilt språkljud och ingår i ett alfabet.



Jag söker vidare i ordboken - fastnar vid ordet - "BOKStavsinspirATION" - här kanske jag kan få lite näring till fantasin. Men nej - detta ord hör samman med de högre makterna "tänkt ursprunglig utsaGa som ligger bakom relIgiös urkund och anses bestå av högre makters egna ord" och jag hänvisas vidare till "verbalinspiration".

och då hamnar jag väldigt fel - för verbalinspiration hör samman med ett tillstånd i vilket man känner sig direkt förmedla ett budskap från Gud. Puh...

Jag har fastnat. Jag kan mitt alfabet. Jag läser min ordbok. Men någon ny bokstav finner jag inte i mitt inre, men jag hittar nya ord som berikar mig. Det är mycket enklare att skapa nya ord än en ny symbol för ett ljud.

Ordbäving!
Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: erica

Sista skoldagen innan examen. Jag skriver ordet kyrkan på morgondagens planering.
- Vad står det? frågar Johan och stavar, Kå-y-är-kå-a-än...
- Det står kyrkan, förklarar jag. Det finns ingen bokstav som låter som det låter i början på kyrkan så då använder man K.
Snabbt hänger de andra barnen på
- Som i kyss
- och kär
- och känner
- och kjol
Johan hänger med och funderar. Till slut säger han beslutsamt:
- Jag tycker det borde finnas en sån bokstav, den behövs ju!
Ja den behövs - verkligen!

Postat av: Anne-Marie Körling

Min bästa Erica, skriv ned denna berättelse och sänd den till Bok och Biblioteksmässan...Göteborg. Just detta - funderingar av detta slag gör att vi ser och förstår hur språk, bokstäver skapas... Bravo...tänker jag. A-M

2007-07-10 @ 02:02:58
URL: http://www.annemariekorling.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback