LÄSANDE med LÄSANDE MODELL

image873

Ett läsande barn i det offentliga rummet.
En flicka sitter och läser. Djupt försjunken. Det är en ovanlig syn. En läsare mitt i. Det slår mig att jag mycket sällan ser läsande barn utanför skolans klassrum. Här är ett läsande barn i det offentliga rummet. Denna flicka sitter djupt läsande på Edingburgh tågstation.

image874

En läsare, denna unge läsare, har en modell i sin läsande mamma. De sitter tillsammans vid ett fikabord och läser. Jag ser förutsättningarna för detta barn. Hon ser mamma läsa. Hon befinner sig i orden. Då finns förutsättningarna för att själv bli läsare. Nu sitter hon där - inne i sin egen bokvärld - läsande. Självständig.

Anne-Marie

(Fotograferat med tillstånd av förälder)

Kommentarer
Postat av: Ann

Så viktigt detta är....att se förebilden i sitt liv läsa
och finna vägen själv dit
till orden.
Genom orden finner man vägen till livet och kunskapen.

Postat av: Nannis

Underbar bild på den läsande flickan, det är som du skriver - inte ofta man ser det idag.

2007-07-18 @ 17:17:17
URL: http://nannis.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback