DISKUSSIONSKLUBB NIKLAS EKDAL

Allvarligt.
Så här är det...
man kan ha klubbar om vad som helst.


Jag är exempelvis ordförande i

SYLTLÖKENS VÄNNER...
där jag enväldigt bestämmer vilka som får vara medlemmar. Syltlök ska man absolut tycka något om. Inte om att äta. Men att tycka. Det är ett kriterium.
Varför Syltlökens Vänner?

image916

Jo...jag trodde en gång för länge sedan att syltlöken som smaklök skulle dö ut. Jag avskydde syltlök och trodde den hörde samman med min mormorsmors matvanor. Jag genomförde en självständig liten undersökning i mina matvaruaffärer...hur ser det ut på syltlöksfronten?...frågade mig fram och tillbaka...fick kunskap om
- ...jo..visst säljer vi syltlök....det gör vi allt.
- Är det verkligen ingen fara för syltlökens framtid menar ni? undrade jag beredd att ge mig i kast med en stödverksamhet.
- Neeeeej...öh...näee...inte vad vi har sett, svarade handlaren...och då fanns det kanske inte mycket att vara orolig för.
Jag köpte med bävan en liten burk med syltlök för att visa att jag menade allvar med min fråga och mitt bekymmer. Hemma gjorde jag ingen affär av den där burken...den hamnade allt längre bak i kylskåpet. Oöppnad.

Men så en dag...
Nu är jag ordförande i SYLTLÖKENS VÄNNER... och har en handfull aktiva medlemmar.

image915


Men Niklas Ekdal klubb...Anne-Marie?
DISKUSSIONSKLUBB NIKLAS EKDAL heter den.
Jo, det en helt annan sak.
Niklas Ekdal har en penna som man sticker sig på. Han är vass. Man får lust att diskutera. När jag läst honom var jag tvungen att ringa runt och lyssna med andra...
- har du läst Niklas Ekdal idag...
- ja men ..... och jag för min del... tänkte inte på det... vad tänker du...han skrev så bra om .... och det där...
- jag har precis börjat tänka...
Och så började en litet sällskap utmejslas. En liten klubb. Vi äter inte syltlök där men oj vad vi diskuterar. Vi har Niklas Ekdals artiklar som utgångspunkt och referensram. Jag är ordförande. En annan är sekreterare. Det är väldigt roligt. Det tackar vi alltid Niklas Ekdal på DN för! Tack. Tack.
Och väntar tills nästa gång han skriver.
Tack Niklas Ekdal,

Anne-Marie



Kommentarer
Postat av: Kersti

Hej där bloggvän! Jag gillar syltlök. Är jag kvalificerad eller diskvalificerad för medlemskap då?
Vilket underbart uttryck du skrev hos mig: Humleungar Jag har lagt till det i min personliga ordlista men kommer också att sprida det så gott jag kan. Kersti

Postat av: Anonym

Åh vilken bra idé. Att göra sig en personlig ordbok... det ska jag göra...humleungar får du av mig...så kan vi dela med oss till varandra. Och ... syltlök...absolut...Allt gott Kersti, A-M

2007-07-24 @ 06:04:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback