Clarence Crafoord citat




"Tanken på vart man tar vägen efter döden
hänger naturligtvis samman med frågan var man fanns före födelsen, /.../"





Clarence  Crafoord - Platser för vårt liv - tankar om inre och yttre platser i tillvaron, 1997


image722

Många barn tycker frågan om var de var innan de fanns i livet är mycket spännande. När min yngste son, under ett middagssamtal, tänkte kring vad de äldre syskonen berättade innan hans tid, måste han lösa detta på något sätt. Detta att intefinnas är en märklig ofattbar sak i en liten människas liv.

- Var var jag då? frågade han mig...
- Då .... fanns du i mina tankar, svarade jag när jag såg den stora undran i hans ögon.

Tystnad. Jag förstod att mitt svar inte räckte som förklaring. Lite abstrakt för ett litet barn att förstå att han skulle finnas i hans mammas tankar. Men frågan han ställde ställde allt på ända. Det var innan han fanns. Han tänkte länge. Sen svarade han

- då stod jag bakom. Jag stod bakom och tittade på.

Med det svaret var han fullkomligt lugn. Lyssnade vidare, avslutade middagen och rusade, högst närvarande och verklig in i rummet där legobitarna väntade på att få bli en del av en helhet.

Anne-Marie 


Kommentarer
Postat av: Bloggblad

Det var klokt! Men jag hoppas att vi inte gör det efteråt. Då vill jag ha lugn och ro och slippa se... slippa veta...

Postat av: Anne-Marie Körling

Hi hi - du är så rolig. Jag vill inte heller att det fortsätter...jag tycker att det är bra som det... just att vara där jag är...nu... Allt gott. Allt gott.
Anne-Marie

2007-07-04 @ 13:47:00
URL: http://www.annemariekorling.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback