TEACHING BY DOING

image1925 - KAN DU INTE RITA EN BOK så jag får titta hur man gör? frågar en av mina elever. Frågor som pekar rakt in i elevens vilja att lära. Dessa frågor är mycket viktiga. Svaret blir själva görandet. Jag skissar böcker och läsande situationer alltefter elevens önskemål. Fler elever sluter sig till oss. Spontana försök och massor av skissande elever blev resultatet. Frågan är en antydan om motivation. Den ska inte besvaras. Den ska göras till aktion.

ELEVGENSVAR:
image1926

image1927

TVÅ ELEVGENSVAR... och blivande bokritare... Jag vill verka för lärandet som bygger på principen TEACHING BY DOING (Körlingsbegrepp med John Dewey som inspiratör). Jag önskar också en förskjutning av frågan - från läraren till eleven.

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback