SPRÅKANVÄNDARE...

Språk är en aktivitet.
Användare gör något.

Det lilla barnet kryper omkring i sin språkliga hemvist. Tar orden till sig. Använder dem och gör dem till sina.
Orden finns där i rummet bland alla de andra som använder dem. Språk är att befinna sig mitt i, få undra över saker och ting, använda sinnen, munnen, huden, närvaron, hörseln, tecken, referensramar, gemenskapen, görandet, varandet, intill, misslyckanden, lyckanden, repriserandet och prövandet.


image1910

I klassrummet säger jag ofta:
Ta mina ord.
Låna av mig.
Pröva ditt språk.
Gissa.
Smaka på orden.
Sätt så många ord på det här som du kan.
Ta hjälp av andra.
Lyssna!

A-M skriver...utan bakgrund

Så tänker jag. Ta mina ord.
Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback