SKOLFRONT - DEN LÄRANDE LUSTEN

Om den lärande lusten...
Jag hade så mycket att säga, så många tankar, så mycket att presentera... och forumet var för stort. Detta direktsända SKOLFRONT denna kväll.

image1942



Ämnet kreativitet är stort och bör vara det. Det är oändligt viktigt att inte göra ämnet för kontroversiellt. Vi är alla kreativa... oavsett vad vi gör och hur vi förvaltar det kreativa uppdraget. Det fungerar kanske inte att ta till ytterligheter när vi talar kreativitet utan snarare ligga nära människors egna kreativitet... den som kan handla om att baka bullar och göra egna figurer... att göra avstickare med pennan och skriva något som först inte var tänkt och avsett... att ge sig hän i en bok och skapa tankar kring text... att utgå från sig själv och se vilka möjligheter jag själv har och bär... att skolan ska värna individens inneboende kreativitet utifrån vilja och förmåga. Kreativitet är inte ytterligheterna utan innerligheterna. Och det är vi alla bärare av.... och då kan det gälla matematikkontstruktioner... och vi vet när vi är i närheten av den ådran... vi vet när vi upplever den... och jag är nog för de små gesterna... de små åtbörderna....de små uttrycken.

Då är jag nära mina elevers möjligheter... och från dem viker jag inte en tum.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: IT-mamman

Jag har precis sett reprisen och blev så glad av inslaget från Broängskolan (Hette den så?). Ja, forumet var för stort, men mycket bra sades (och en del mindre bra - du vet nog vad jag syftar på). Det du sa var självklart bra, där var jag inte orolig. Roligt att få se dig i rörliga bilder!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback