LEDARSKAPET i EN VÄRLDSOMSEGLING

CITERAR

EN VÄRLDSOMSEGLING UNDER HAVET

Jules Vernes:

och

Kapten Cook

Till en början ville manskapet inte äta surkål,

men då började jag använda en metod som aldrig

slår fel med sjömän, och den gick ut på att alla

officerarna utan undantag fick order att äta.

Manskapet fick efter eget huvud ta så mycket de

ville, eller låta bli. Denna metod hade varit i bruk

en vecka innan det blev nödvändigt att duka alla

bord med en fast ranson, för sådana är sjömännens

temperament och tillvänjning, att oavsett vad man

ger dem att äta, hur bra det än är för dem, så glider

det inte ner. Och man hör endast klagomål över

den som hittade på detta. Men i samma stund

de ser att de överordnade sätter pris på det, blir

det något av det bästa i världen, och upphovsmannen

blir en satans bra karl.

image1894



A-M tänker

Jag tycker mycket om denna text. Den är överförbar till många olika sammanhang. I micro och macrosammanhang. Ledarskap är att leda genom att överföra tanke till handling, teori till praktik. Vid motstånd måste ledaren praktisk göra för att modella vikten av en handling. Denna handling utförs då av ledaren. Den som ska följa lär genom att ta efter, härma, och efterlikna den som kan och vet, vilket genererar handling ned i leden. Men den som följer måste få känna att det går att välja annat.

 

Anne-Marie

 

 


Kommentarer
Postat av: Markus Amanto

Intressant att läsa din blogg Anne-Marie. Många spännande tankar om diverse ämnen. Eftersom jag är mest inne på ledarskap och personlig utveckling för egen del så föll sig denna kategori mest naturlig för mig.
Har läst ovan nämnda bok i mina tonår, men just ovanstående citat om ledare och lärande minns jag inte. Det som kommer till mig nu är något jag lärde när jag gjorde min militärtjänstgöring och en av cheferna där berättade om den israeliska militären till skillnad från den amerikanska. Det här var några år sedan så mycket i det kan ha ändrats, men då beskrev han hur i det senare fallet om man låg i skyttevärn och skulle inta en belägrad höjd så sa pekade chefen mot höjden och sa: "inta kulsprutefästet". Medan hos den israeliska motsatsen sa befälet: "följ mig".
Jag tror därmed att det ligger mycket i det du skriver om en ledare som förebild, ledarskap handlar om att göra.
Idag arbetar jag bland annat med utbildningen UGL som är en kurs för att utveckla sig i sitt ledande. Där tas bland annat detta perspektiv upp i samband med en grupps utveckling, om än i mindre omfattning.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback