FOTBOLLSBOKEN rätt i KASSEN

image2026



Galeano - FOTBOLLENS HIMMEL OCH HELVETE - Brutus Östlings Bokförlag

Jag väljer att citera följande:

"Åren har gått och med tiden har jag funnit mig i den jag är:
en som ödmjukast tigger om god fotboll. När den goda fotbollen
plötsligt uppstår inför mina ögon tackar jag för miraklet,
utan att bry mig det minsta om vilket lag eller vilket land
som har bjudit på det."



Så är det med det mesta. Är det bra så är det bra. Men med denna fotbollsbok är det något alldeles speciellt. Du må vara totalt ointresserad av fotboll, du börjar läsa, och är omedelbart med på banan. Ur denna bok har jag läst små stycken högt i oändligt många sammanhang. I ett klassrum med totalt ointresserade och läsovilliga bönar de och ber om att jag ska läsa högt ur den här boken.
Ett stycke jag ofta läser är det som handlar om nobelpristagaren Albert Camus:

Vars inledning lyder:

"År 1930 agerade Albert Camus Sankte Per och stod och vaktade målet åt fobollslaget vid Algers universitet. Han hade vant sig vid att vara målvakt sen han var barn, eftersom det var där man slet minst på skorna. Camus kom från en fattig familj och kunde inte unna sig lyxen att springa fritt på planen. Varje kväll inspekterade hans farmor hans sulor och gav honom stryk om hon såg att de var slitna. Under sina år som målvakt lärde sig Camus..."

och så författarens förord:

"Som alla uruguayare ville jag bli fotbollsspelare. Jag spelade jättebra, jag var rena miraklet, men bara på nätterna då jag sov. På dagarna var jag den värsta klantskalle som någonsin har setts på någon av mitt hemlands otaliga fotbollsplaner."

A-M skriver...utan bakgrund


Som sagt. En liten pärla.
En fotbollsbok rätt i kassen!

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback