VYGOTSKIJ HOPPAR HOPPREP

image1233

Att hoppa hopprep - en liten studie i bilder - av Lev Vygotskijs teorier...

Lärandet bygger på...

Nyfikenhet. Vara nyfiken på.
Nyfikenheten är lärandets absoluta viktigaste förutsättning.
Låt oss hoppa hopprep med Vygotskij... här gestaltas Lev Vygotskijs idéer av två flickor. Den ena en lärande hopprepshoppare...den andra ... en krypande lärande...

image1231

Den lilla krypande ser fyraåringens hopprepshoppande.... drivs på av sin nyfikenhet. Vill vara i närheten av. Vill röra vid. Vill vara nära intill. Vill....nyfiket.

image1232

Det är något...i just detta...den mänskliga förmågan att härma. Vi gör det vi ser någon annan göra. Detta är att vara en modell för...att praktiskt göra det vi vill att eleverna ska göra - så då aktiverar vi upp begreppet modell - vi gör aktivitet av det - modellar.... som denna fyraåring i sitt hoppande gjort för denna krypande lilla. Nu ligger hopprepet där... och fram kryper ettåringen...sätter sig upp... börjar kasta runt med hopprepet... prövar handgripligen något som hon sett...något som hon är ... nyfiken på. Därför HÄRMAR hon.

Allt detta såg jag. Jag aktade mig noga för att störa. Om jag stör så förstör jag. Det händer något här. Något jag vill vara alldeles i närheten av.

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: erica lövgren

Precis. Jättebra och så tydligt. Vi behöver imitera.

Postat av: Bloggblad

Mysiga bilder! Och visst är det ljuvligt att studera när små barn Upptäcker!

2007-08-26 @ 22:03:11
URL: http://bloggblad.blogspot.com
Postat av: Madonnan

Det var mkt du såg...så fint också. Förstår att du haft en bra helg :)

2007-08-26 @ 22:18:17
URL: http://madonnan.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback