TA MINA ORD! Lärarens anslag.

- Ta mina ord....säger jag ofta till mina elever.
- Ta mina ord och gör dem till dina...

Detta anslag betyder också att jag tolkar Vygotskijs teori och utför det i praktiska situationer. Jag tror att lärandet går vi att orden blir våra gemensamma. Jag tror att man lär sig genom att tala ut - ut-tala - sina kunskaper och delta i lärande processer via aktivitet. Om jag då har engelska i min undervisning ber jag eleverna att lyssna noggrant och gärna härma det jag säger...men att UT-TALA det högt. Allt ska ut-talas. Språk utvecklas via lyssnandet och härmandet. Därför ska eleven få rikligt med möjligheter att erövra lärarens ord... och den rätten är för alla. Härma mig. Ta mina ord. Repetera kompisens ord. Ta kompisarnas ord. Låna av andra. Ta av andra. Erövra ditt språk genom den gemenskap du nu befinner dig i.

Denna strategi gäller all undervisning. Matematik, svenska...engelska ... tyska.

TA MINA ORD - DU FÅR DEM - UT-TALA DEM - OCH DE BLIR DINA!

Det är mitt anslag.

image1199

Jag har ett tecken för det - så att eleven alltid vet att en av ut-tryckens möjligheter är att ta lärarens ord. Jag lägger min hand under min haka - och för den därifrån ut mot eleven... som en inbjudan. Ta! Du får. Gärna!

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback