STAVA sig fram på PAPPER

image1126

STAVA - STAVA RÄTT

Jag hjälper aldrig mina elever med hur ord stavas. Däremot hjälper jag dem med rikligt med papper att pröva på, pennor att skriva med, samtalsmöjligheter med kompisar och med mig som lärare. Genom att själv visa hur jag gör - prövar på ett papper om jag är osäker på stavningen kommer jag så småningom rätt, Alla mina elever gör så här nu.

De ord de prövar är ord de själva reagerar på. Därför funderar jag i banorna - att orden som de undrar över möter en inre representation som ser annorlunda ut. Därför reagerar de när de ser att det inte överenstämmer med denna inre bild. Arbetssättet är mycket lärande och utvecklande. Mina elever talar bokstäver, talar ljud, talar ord och framförallt prövar sig fram i ordriket. Tillsammans med sin nästa.

Jag tycker det är vackert.
Jag tycker om anslaget.
Jag blir lycklig när mina elever upplever sig värdefulla.

I AM THE BEST!
Absolut.

Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback