SJÄLVSTÄNDIG LÄSNING

I skolan kallar vi elevernas läsning för TYST LÄSNING. Jag vill ersätta detta med SJÄLVSTÄNDIG LÄSNING. Det är viktigt att signalera rätt och använda rätt ord för den aktivitet vi vill åstadkomma i klassrummet.


image61

Den självständiga läsningen innebär för eleven:

* tid att läsa
* lugn och ro att läsa
* välja sin bok utifrån ork, nyfikenhet och läsförmåga
* inte få sin läsning värderad utan bekräftad
* läsa bilderböcker upp i åldrarna
* att läsningen respekteras
* att utveckla sin läsning utifrån sin kunskap
* dela med sig i spontana samtal kring text och bild med en kompis
* att läsningen alltid kan väljas som aktivitet
* att läsa på vilket språk man vill
* att läsa för att det intresserar

* men också... jag orkar inte läsa idag...huvudet fullt av annat.... inte behöva läsa.


image68

Läraren kan och modellar

* ha en-till-en-undervisning med elever
* att tid avsätts till självständig läsning
* modella sin nyfikenhet på elevens läsning
* uppmuntra eleverna att dela med sig till varandra genom att läsa lite högt för varandra
* uppmuntra spontana boksamtal
* be eleven välja ut ett stycke som läraren kan högläsa för hela klassen
* ge eleverna möjlighet att läsa på en bra tid (jag hade första timmen varje morgon)
* under denna självständiga läsning genomför jag läsanalyser och kartlägger elevernas läsförmåga
* visar att läraren inte värderar elevernas läsval
* bekräftande förhållningssätt till elevens läsval

* uppmana eleverna att bidra till undervisningen... genom att lägga ut blädderblock... där eleverna frivilligt får skriva upp meningar, frågor, engelska meningar som är direkt hämtade ur de böcker de läser. Jag har alltid en frivillig uppmaning till de som vill bidra till undervisningen - ni som vill - skriv upp en fråga ur den bok ni läser... så skapar vi undervisning kring det idag.... Ett mycket roligt sätt att undervisa och samtala kring språk - såväl som form som vad meningen vill säga oss.

Så - detta är SJÄLVSTÄNDIG LÄSNING!
___________________________________________________________________________________
Under dagen undervisar jag i dessa former.
EN-TILL-EN UNDERVISNING
VÄGLEDD UNDERVISNING
GEMENSAM UNDERVISNING
MODELLAD UNDERVISNING - ex HÖGLÄSNING
___________________________________________________________________________________

allt noggrant beskrivet i min bok KIWIMETODEN... Bonnier Utbildning 2006.

Anne-Marie


Kommentarer
Postat av: Lisa

Tänk vad mycket som kan ändras barn och ungdomars inställning till skolan, men det är inte många som orkar dock. Därför blir jag glad att läsa det du skriver som lärare!
Har föresten börjat författarprogramet nu på gymansiet!
ha det bra

Postat av: Madonnan

Du är så bra...och får mig att inspireras. Tack.
:)

2007-08-30 @ 19:05:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback