RINKEBYSKOLAN och KREATIVITETEN

Igår läste jag Dagens Nyheter. Det var en njutbar läsning om Rinkebyskolan där eleverna klädde i ord visionen om skolan. Eller rättare sagt - genomförandet av en vision - eleverna talar om deras skolliv och skoltid. Jag satt med pennan i hand - skrev hjärtan i artikeln vars ämne var KREATIVITET - och ibland svarade jag spontant

- JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA! (otroligt spontant)

Det är helt i sin ordning att utropa glädjetjut och ja till en artikel om skolan som visar på allt det skolan kan vara och är...

Skolans kreativa plats, mångfaldernas mötesplats, möjligheternas omsättningar (ja, ja - jag är obotligt positiv om skolans roll och betydelse för elever och samhälle, jag tar mig den friheten).

SKOLAN SOM KREATIV MILJÖ och för KREATIVT SKAPANDE

behöver arbeta med

tillit
tolerans
generositet
gemenskap
mångfald
jämlikhet
nyfikenhet
småskalighet
kompetens
frihetsanda

Källa; Lundafilosofen Nils-Eric Sahlin.

image1096


Det är ett riktigt arbete att arbeta i skolan.

Tänker jag sista dagen på ledigheten.

Grattis till Rinkebyskolans rektor, personal och elever. Det var en fantastisk läsning i gårdagens DN.

Anne-Marie


Källa; Dagens Nyheter  14 augusti 2007 KREATIVITET en artikel av Gert Svensson - FRÅN KAOS TILL KREATIVITET I RINKEBY


Kommentarer
Postat av: Kersti

Det är ett riktigt arbete och ett viktigt arbete. Allt det som görs tillsammans med och för våra barn och ungdomar är det viktigaste som finns. En försäkring för framtiden! Synd att inte alla fattat det.
Jag är ju inte lärare men har förmånen att arbeta med barn på en skola. Rörelsehindrade barn. Jag är arbetsterapeut och jobbar tillsammans med lärarna och barnen förstås, tillsammans gör vi det möjligt för barnen att lära sig det som de behöver för att klara sitt vuxenliv. Det är så skoj!!! Och så givande!!! Och jag lär mig varje dag, av barnen. Kersti


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback