RÄTT ELLER FEL - HUR LÄR VI?

Det som är rätt
blir inte alltid rätt
Det som är fel
är inte bara helt fel
Fel är nytänkande...
Ett prövande.
Fel är tänk och aktivitet.

STAVNINGSEXEMPEL

Vi borde välkomna felet... HURRA... nu kan vi tänka tillsammans.
Vi kunde tänka... vad är det för möjligheter i detta "fel"
Vi kunde tänka ... det är helt rätt... men kan vi inte krångla till det lite... vad händer om vi....



Att göra fel... varför är vi så rädda för det?
Vi dömer själva ut oss. Bockar vid osynliga kanter.
Med rödpenna.
Ett fel... och vi krymper ihop.
Är det så farligt...
Jo - det är det om omvärlden signalerar fara.

image1269

I skolan så... mina elever vet vad jag utropar

... Fel?... hipp hurra då får vi prata med varandra...
Låt se...berätta...tänk högt, jag lyssnar. Det är inte stort fel... det är stort rätt.... här är möjligheterna...
tänk , vad händer om... det här gav mig en idé ... nu fick jag en idé... tack för att du delade med dig... det var spännande att tänka ihop med dig.

Att få göra fel... det är en rättighet.
VIll vi att eleverna ska anta utmaningar - måste vi också signalera att vi inte alltid, om ens någonsin... betraktar misslyckanden som fel... utan som just möjligheter...

Så vill jag ha det.


image991

Jag kanske har fel.. men det känns rätt att ha det.



Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Madonnan

Jag tycker du har jättebra tankar.
Och jag gillar inte rödpennor...väljer hellre grönt, blått eller blyerts, bara för att...
Kram till dig:)

Postat av: anne-marie körling

Tack madonnan... njut av din helg. Anne-Marie

2007-08-31 @ 20:18:47
URL: http://www.annemariekorling.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback