PROBLEMATIKEN MED MATEMATIKEN




Nu kommer en riktig larmrapport. Detta med matematiken.
Skolverket.se





image1094
Matematikboken MATTEBORGEN. Anslaget - Försök hitta båda två - gillar jag.




Det är mycket allvarligt att inte äga det demokratiska språket som matematik är. Det visar sig att eleverna inte får tillräckligt med modeller att följa, genomgångarna är få, strategitänkandet inte åskådligt. Det är viktigt att matematiken får upplevas som kreativt. Detta att hitta fler lösningar på problem, inte en lösning. Det är också viktigt att man får uppleva sin duglighet, om den så syns i mycket primitiva uträkningar eller tillvägagångssätt. Jag visade i ett tidigare inlägg hur man kan arbeta med processen att förstå inte med resultatet som det leder till. Här tror jag att vi har massor att lära oss genom mångfalden att tänka. Vi måste också få tillgång till elevernas tankar kring matematiska dilemman. Dessutom måste eleverna få möjlighet att sätta ord på och uttrycka matematik i muntliga sammanhang.
Jag tillhör dem som gick genom hela min skolgång som en matematisk analfabet. Jag trodde mig okunnig. Hemmavid kunde jag räkna ut på det det ena och det andra...men i skolan föll jag på formern. Jag hade förmånen att läsa för lärare vid matematiska institutionen vid Lärarhögskolan. De vände matematikrädsla till matematikmod. Jag fick ... fick göra på mitt sätt....och därigenom utveckla mitt räknande till mer ekonomiska tillvägagångssätt. Detta lärde mig oändligt mycket om ämnets kreativitet, men också om mitt behov av att få lära om. Jag är idag en mycket intresserad mattelärare... och lektionerna är fyllda med samtal, diskussioner och ett nyfiket förhållningssätt.
Men faran ligger i det tysta. Faran ligger i det dolda. Faran ligger i att vi tror att eleverna kan när de gör utan att förstå. Samtalet kring matematiken måste dagligen föras, som vilket språk som helst. Det ska uttalas, utforskas, begreppas och förverkligas.

Problemet med matematiken är en möjlighet.
Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Kersti

Uppväxt med hej mattematik så räknar jag mig verkligen till de matematiska analfabeternas skara. Men när jag nu följer mina barns mattematikundervisning på håll har jag fått i mig lite mer kunskap. Tänlk om jag hade fått lära mig på det sättet. Alla mina tre barn gillar mattematik och är bra på det. En liten smula begåvning och en stor del fantastisk pedagogik har möjliggjort det. det vrekar så himla skoj med mattematik nuför tiden det var det inte då.

Postat av: Marianne

Alldeles fenomenalt att se det sa enkelt beskrivet. Det ar oeherhort viktigt att lararen verkligen ser eleven och verkligen ser till att eleven forstar. Hade jag haft sadana larare hade jag sluppit vara livradd for matematik och vara total analfabet i amnet. Tack for ett utmarkt inlagg!

2008-09-03 @ 22:44:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback