PIRR I MAGEN - hos fröken...

Hand i hand med en skolstartsunge så pirrar det märkligt mycket i min mage.
Jag blir med ens lika liten. Skolan framför mig ser gigantisk ut. Ljuden från bollplan når mig innan jag ser barnen som sparkar fotboll. Mäktiga intryck.

image979

Jag tänker på vad barn redan kan då kommer till skolan. De kan och de vill. Jag tänker på vad barn Vill lära sig innan de kommer till skolan. Jag tänker på vad barn vill lära sig av skolan. Jag tänker att barn har också förväntningar på vad de ska få lära sig.

image1029

Jag tänker på att eleverna, som de senare namnges som, också kan bidra med sina funderingar. Jag vill att de ska påverka sitt lärande genom sina autentiska frågor kring livet, orden, boken, texten, matematiken.... och att de hela tiden upplever sig inom gränsen för vad de kan och vad de kan utveckla.

image1030


Att kompetensen hos den lilla får växa i egen takt, i gemenskap med andra, och inte bli skolad i bemärkelsen tystad. Jag kan, jag är, jag vill, jag förväntar mig, jag tänker, jag skulle vilja, får jag? Hur gör man? Får jag titta hur du gör? Varför då? Vad händer om? Jag vill att det man redan kan ska man få känna stolthet över - inte lära om...inte skollära om!

image1031

Och jag tänker på den okränkta rättigheten att få vara stolt. Stolt över sig själv och sin förmåga. Jag vill, jag hoppas, jag tänker när jag möter denna sexårings hand, den vilar i min, och vi går med högtidliga steg in i skolbyggnaden... det pirrar i min mage... Förvalta mötet!

Anne-Marie

Kommentarer
Postat av: Madonnan

Härligt att läsa! :)

2007-08-08 @ 19:31:35
Postat av: Annis

Hallå...hoppsan här är jag igen. Som en liten pippi långstrump. Busig som attan och du kommer inte undan. Det pirrar i min mage också. Snart får jag nya ettor och de är sååååå söta och underbart kärleksfulla. Tänk att vi får kärlek varje dag på jobbet i överflöd. Det får inte många! Kram!

Postat av: anne-marie körling

Hej Annis, och välkommen tillbaka. Jag tror du sprudlar som en lärka på din arbetsplats. Alla de där små... alla ungar... som är och vill något... jag tycker det är ömsesidigt pirrigt. Jag får också en ny klass. Allt gott min vän.
Allt gott också till min MAdonna.
Anne-Marie

2007-08-09 @ 15:12:33
URL: http://www.annemariekorling.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback