PERSONLIGHETEN i KLASSRUMMET

Får jag vara personlig?
Jag tänker så här?
Vår personlighet lyser alltid igenom.
LYSER...

image1162

Det är samma sak som att ta plats... vi tar plats trots att vi inte ser på det så ... om vi är där tar vi fysisk plats... då kan vi lika gärna ta platsen helt och hållet - även den psykiska platsen.
Personlig ... vi är det även om inte tänker på det... därför kan vi lika gärna vara medvetna om att vi faktiskt alltid bär med oss våra personer. Så personligen tycker jag... att skolan ska skapa platser där vi får ta plats.

... att alla elever har rätt att få tid, plats och utrymme, fysiskt och socialt, att utveckla sin person. Elever som inte syns, är blyga behöver bekräftelse och inbjudan. Jag skapar förutsättningarna i en-till-en-undervisning - där jag kommer nära varje elev - och därefter den mindre gruppen i den stora undervisningen - som kallas den vägledda undervisningen. Då... tar elever plats och vågar synas ... och i en långsamhet fyller de sina platser fullt ut med sina personliga tankar och sin egna unika väg att lära och förstå. Det tycker jag personligen mycket, mycket om.

Omvänt - också de som syns och tar stor plats - får bättre förutsättningar att handskas med sin önskan att synas i de mindre sammanhangen. Det handlar om att vara ihop många i ett rum. I ett klassrum. Jag vill skapa förutsättningar för samtliga mina elever,


Anne-Marie

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback